onsdag 30 maj 2007

Svenskar får inte se det svarta guldet

Under rubriken "Någonting att dricka..." här till höger finns en länk till den irländska mastodontbryggaren Guinness (det måste vara ett av de oftast felstavade orden i svenska medier) internationella webbplats. Prova att gå till sidan, det är intressant.

Innan man kommer in på sajten måste man besvara två frågor: "Vilket land finns du i?" och "När är du född?". Jag fyller sanningsenligt i att jag befinner mig i Sverige och är född 1960. Och trots att jag med ganska god marginal passerat myndighetsåldern i de flesta länder blir jag vänligt men bestämt avvisad från den svarta webbplatsen.

Guinness tycker inte att svenskar ska få titta på deras sidor. Det finns tydligen fortfarande några svenska lagar mot alkoholreklam, även om det inte går att se varken i de sydsvenska tidningarna eller i TV. Den irländska öljätten gör - givetvis i sin stora godhet och uppriktiga omtanke om min bräckliga hälsa - gemensam sak med det nyktra svenska etablissemanget och vänder på sin klassiska slogan:

"Guinness is bad for you!"

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Ljug!
Säg att du är dansk!

Bengavoice sa...

Just denna dag är jag glad att jag inte är dansk.
Men tack för tipset. Jag kan ju bli irländare...