Hörde just på TV, när jag slöglodde på en av SVT:s eviga OS-repriser, reportern Peter Jonsson (tror jag) fråga Stefan Holm om han skulle fortsätta till VM nästa år. När Holm sa nej fyllde Jonsson på: "Inte ens om svenska folket ber?".
Som representant för det svenska folket vill jag härmed upplysa Stefan Holm: Vi ber dig inte alls fortsätta. Tvärtom gör du helt rätt i att lägga av. Gör ett ärevarv av återstoden av säsongen och ta välförtjänt emot publikens hyllningar. Sedan är det dags att sänka ribban och ägna sig åt annat.
Den slutliga utmaningen för mången idrottare är inse när det är dags att lägga av. Alltför många gånger har vi sett stjärnor som bleknar ned i träsket av medelmåttor.
"Svenska folket", och inte minst dess representanter i medierna, fokuserar för övrigt alldeles för mycket på de svenska insatserna i OS. Visst är det kul när det går bra för våra landsmän, men nog är de olympiska spelen väldigt mycket mer än medaljkampen mellan nationerna.
Det är väl så att intresset för OS är mycket bredare än intresset för den verkliga idrotten. Massor av svenskar som inte förstår den genuina skönhet och spänning som presteras av dessa fantastiska idrottare från hela världen följer de olympiska spelen enbart med fokus på hur det går för de blågula. Det räknas svenska medaljchanser, misslyckanden, överraskningar, besvikelser, fiaskon, guld, silver och brons.
Den som lyfter blicken och ser det vackra, dramatiska och känsloladdade även på andra sidan den svenska flaggan erbjuds i OS en väldigt mycket större upplevelse. Där har många svenskar stått (och fallit) för betydande bidrag, även om de inte har landat på prispallen.
Visar inlägg med etikett framgång. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett framgång. Visa alla inlägg
onsdag 20 augusti 2008
tisdag 20 maj 2008
Argumenten tryter för antizlatanisterna
Trots att han gång på gång bevisar sin storhet finns de som inte kan acceptera Zlatan Ibrahimovic. Jag har flera gånger stött på dem, oftast svenska gubbar i övre medeltiden. Omdömen som "överskattad" och "diva" har jag flera gånger nödgats argumentera emot.
Okej, min uppskattning har kanske ibland varit överdrivet stor under de år som gått sedan han debuterade i Malmö FF. Men nu har han väl ändå bevisat att han är värd vår aktning, när han på en halvtimme målade Inter till mästerskapet. Om han inte gjorde det när han klackade Sverige till EM-kvarten 04 eller med det omöjliga målet mot Ungern i VM-kvalet 05.
När han under seriens sista halvlek förvandlade osäkra och dalande Inter till ett vinnande mästarlag måste den surgubbe som förnekar honom vara helt okunnig om fotboll. För något annat skäl att ogilla Zlatan - den charmige, självsäkre, arrogante tvärviggen, uppväxt i Rosengård med invandrade föräldrar och Balkanklingande namn - kan väl inte finnas?
Okej, min uppskattning har kanske ibland varit överdrivet stor under de år som gått sedan han debuterade i Malmö FF. Men nu har han väl ändå bevisat att han är värd vår aktning, när han på en halvtimme målade Inter till mästerskapet. Om han inte gjorde det när han klackade Sverige till EM-kvarten 04 eller med det omöjliga målet mot Ungern i VM-kvalet 05.
När han under seriens sista halvlek förvandlade osäkra och dalande Inter till ett vinnande mästarlag måste den surgubbe som förnekar honom vara helt okunnig om fotboll. För något annat skäl att ogilla Zlatan - den charmige, självsäkre, arrogante tvärviggen, uppväxt i Rosengård med invandrade föräldrar och Balkanklingande namn - kan väl inte finnas?
torsdag 22 november 2007
Om ändå Amors pilar träffade lika bra som mina
Vi behövde två bullseye för att vinna, Jerka och jag. Jag hade tre lånade pilar i handen. Följde rutinen: Titta ner i golvet på ingenting. Andas ut. Slappna av. Lyft blicken mot målet. Fokusera. Inget annat finns. Sikta. Sänk handen och slappna av igen. Lyft handen och sikta på det enda som finns. Mjuk rörelse. Släpp.
KABOOM! Dubbel bulle och två onödiga pilar i handen. Tack för god match.
Visst är jag glad för att Sverige tog sista chansen och fixade en plats i EM och gjorde den kommande sommaren extra spännande. Men det bleknar ändå när jag någon timme senare är i zonen vid darttavlan. Kraften är med mig. Herre på täppan. Skåne och Gotland sopar tavlan med Brittiska imperiet.
Skrytsamt? Ja. Ödmjukt? Nix. Det är en kick för stunden som gör mig glad och viktig. Jag blir föremål för med- och motståndarnas mer eller mindre motvilliga beundran.
Men segern – och de ytterligare två under kvällen – hamnar inte i något register. Jag kan inte skriva in dem i mitt CV. De får inte flickorna att flockas runt mig. De höjer inte min lön och hamnar inte i tidningen. Men de får mig att må bra just nu. Jag beskriver detaljerna för mina gäspande kompisar och jag njuter av stunden.
Det är inte varje dag man är i zonen. Man måste ta vara på de tillfällen i livet då kraften är med en. Det är viktigt att trivas här och nu. Sen tycker jag att fler tjejer borde inse hur värdefullt det är att en man är bra på att kasta pil.
KABOOM! Dubbel bulle och två onödiga pilar i handen. Tack för god match.
Visst är jag glad för att Sverige tog sista chansen och fixade en plats i EM och gjorde den kommande sommaren extra spännande. Men det bleknar ändå när jag någon timme senare är i zonen vid darttavlan. Kraften är med mig. Herre på täppan. Skåne och Gotland sopar tavlan med Brittiska imperiet.
Skrytsamt? Ja. Ödmjukt? Nix. Det är en kick för stunden som gör mig glad och viktig. Jag blir föremål för med- och motståndarnas mer eller mindre motvilliga beundran.
Men segern – och de ytterligare två under kvällen – hamnar inte i något register. Jag kan inte skriva in dem i mitt CV. De får inte flickorna att flockas runt mig. De höjer inte min lön och hamnar inte i tidningen. Men de får mig att må bra just nu. Jag beskriver detaljerna för mina gäspande kompisar och jag njuter av stunden.
Det är inte varje dag man är i zonen. Man måste ta vara på de tillfällen i livet då kraften är med en. Det är viktigt att trivas här och nu. Sen tycker jag att fler tjejer borde inse hur värdefullt det är att en man är bra på att kasta pil.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)