Visar inlägg med etikett Telia. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Telia. Visa alla inlägg

torsdag 24 juli 2008

Lyckligt lantliv dinglar på dongeln

Tack, Telia, för att du räddar den lantliga familjefriden. Och detta trots att jag varit svekfull och sagt upp den fasta telefonen i stugan. Jacken och den hornformade utomhusklockan sitter kvar som lämningar av den tid som flytt.
Under våren och den tidiga sommaren hade jag vissa problem med att få mina tonåriga barn intresserade att följa med till landet. Min möda att motivera var om sanningen ska fram större med det ena än det andra.
Men så kom du, Telia, med lösningen på alla mina våndor. Sedan jag köpte det mobila bredbandet, som jag dessutom inte behöver betala för förrän nästa år, har ungdomarnas tolerans av vistelse på landet vuxit till något som nästan liknar ett intresse.
Den senaste veckan har de båda unga dessutom fått låna sin väna moders bärbara dator med tillhörande bredbandsdongel. Så nu sitter de i stugan och bloggar, surfar och chattar medan jag går ute i solskenet och klipper gräs, sågar ned träd och håller hängmattan i trim.

måndag 24 september 2007

Abonnemanget har upphört...

Femhundra spänn ville Telia ha för att skriva över telefonabonnemanget på landet från barnens morsa till mig. Stugan är min sedan ett par år, men formellt stod telefonen i hennes namn.

Det kändes som sura pengar, så jag bestämde mig för att avsluta abonnemanget och leva på mobilen. Därför bad jag barnens mor ta kontakt med Telia för att avsluta "sitt" abonnemang. Vilket hon gjorde - som sig bör - via telefon.

När dottern några timmar senare ringde till mig hemma i stan svarar en allvarlig röst som säger "abonnemanget har upphört - utan hänvisning". Konstigt, tyckte flickan, som själv på flickors vis använt luren flitigt bara några timmar tidigare.

Själv får jag kalla kårar och tänker på Hasse Alfredson och Lasse O'Månsson som i sketchen "Telefonnumret" från 1963 dramatiserar en gangsterhistoria i televerksmiljö som slutar med en ödesmättad röst som väser i luren: "Abonnemanget har upphört".

Det kanske inte riktigt är maffiametoder, men nog är något tokigt när Telioterna klantar sig dubbelt. Först ger de sig på fel telefon, sedan stänger de av den efter begäran per telefon från någon som inte äger abonnemanget.