Visar inlägg med etikett fredagsfärg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett fredagsfärg. Visa alla inlägg

fredag 6 mars 2009

Himmelsblått och vitt är fredagens färger

När Fredagsfärgerna blir blått och vitt är det väl givet att jag väljer himmelsnyansen av den blå färgen. När det nu är mindre än månaden till den allsvenska premiären är det dags att på allvar varva upp just det himmelsblå.
Bilden är tagen förra sommaren från en rundtursbåt i Amsterdam, som när den lade till vid kajen skrämde upp en flock duvor.

fredag 27 februari 2009

Rosa marknaden på Gröna Lund

Rosa och grönt var det som gällde i dagens Fredagsfärger. En utmaning, javisst. Det fanns gott om lupiner på ängen i Skartofta, de bilderna var ovedersägligt rosa och gröna. Men jag valde en svängig bild från huvudstaden, en ganska flitigt avbildad slänggunga med inslag av just de rätta färgerna. Och det är väl ett extra plus att bilden är tagen på Gröna Lund.

fredag 20 februari 2009

Fredagsfärger från torsdagen

Skulle turkos och svart vara svåra fredagsfärger? Icke sa Nicke. En kagebit, som vi säger i Skåne.
Bilden tog jag med mobilen i går på Mejeriet i Lund, när den fenomenala blåsorkestern Fanfare Ciocarlia tutade loss, och den majestätiska primadonnan Esma Redzepova var höjdpunkten i stjärnparaden. Jag återkommer nog till konserten, kanske i morgon.

lördag 14 februari 2009

Rörande rödgrönt i fredagsfärgen


Hängmattebarn 1, originally uploaded by Bengavoice.

Fredagsfärgen blev för min del en lördagsfärg denna vecka. Det blev till slut en somrig bild från stugan i Skartofta. Tassarna är Lovas.

Jag provar att publicera direkt från Flickr, och det verkar funka, om än inte perfekt.

fredag 6 februari 2009

Grult och gått i fredagsfärgen

Gult och grått var färgerna som gäller den här fredagen. Grått grått grått är inga problem, det är allt runtomkring en hela tiden. Scientologernas gula varböld, som jag dokumenterat senast i söndagens fototriss, är till min glädje borta, så jag tog på en gul Skatalites-tröja idag. Men det blev ändå inget självporträtt i fredagsfärgen.
Bilden är ett par veckor gammal och är tagen i allén vid Skartofta mot Övedskloster. Skymning, klart väder, molnbank bakom åsarna i söder.

fredag 23 januari 2009

Gudalik godsak i fredagsfärgen

"Bättre sent än aldrig" säger jag liksom fredagsfärgen själv. Det har blivit aldrig någon vecka nu, men det finns hopp om bättring. Och visst inger även budskapet på anslagstavlan i Strömstad ett visst hopp?

lördag 3 januari 2009

Grön Pige och vit Torso mina fredagsfärger

Som vanligt sen, men nu är jag redo att måla i fredagsfärgerna grönt och vitt. Det finns många grönvita varianter jag kan tänka mig. Den jag till slut väljer är en vit byggnad och en bronsskulptur som ärgar i grönt. Även i namnen tycker jag mig höra ett samband: skulpturen, som är gjord av Gerhard Henning, heter Liggende Pige och huset, ritat av Santiago Calatrava, heter Turning Torso.

lördag 27 december 2008

Svartvita figurer i fredagsfärgen

Annandagens fredagsfärger är svart och vitt. Kombinationen är i sig den vanligaste symbolen för motsatser, samtidigt som de tillsammans är motsatsen till just "färg".
Jag väljer denna gemenskapens tid en bild där svart och vitt är sammanflätade på mer än ett sätt. De små filurerna bor på Skansen, och verkade trivas alldeles utmärkt.

lördag 13 december 2008

Fredagsfärg med frusen farkost

Först nu, efter en hel del mjältbrandsbestyr, blir jag redo att ta mig an fredagsfärgen.
Jag försöker kringgå min samling av bilder från matchen mellan Luxemburg och Kalmar FF, det är ju liksom inte det rödvita man vill flagga med. Så det blir en smutsig och djupfryst men särdeles rödvit livbåt som jag hittade en tidig vintermorgon vid Ringsjöstrand, inte långt från Hörby.

fredag 5 december 2008

Fredagen går i svart och gult

Veckans fredagsfärg är svart och gult. Elfsborg, Häcken, och nånting i Stockholmstrakten. Getingar och andra bisaker. Sol och mörker. Tiger. Leopard. Ost på kavring.
Det blev Valborg i Pildammsparken. Det svarta är väl tveklöst, det gula kanske brandgult. Eller snarare gul brand?

fredag 28 november 2008

Rosa och vitt – fredagens färger

"You can dress in pink and blue just like a child, and in a yellow taxi turn to me and smile, we'll be there in just a while, if you follow me". Synd att fredagsfärgerna inte var rosa och blått, eller gult för den delen, för då hade jag kunnat citera Joe Jackson.
Men nu är färgerna rosa och vitt, och jag får citera någon annan. Jag tänkte leta upp en ko i snön, "Rosa och vitt", fattar du? Men så bestämde jag mig ändå till slut för en gammal höjdare med den fotogenetiska dottern.

fredag 21 november 2008

Gulgrön röra i fredagsfärgen

Gult och grönt var budet för Fredagsfärgen. Jag nöjer mig inte med det, utan toppar med lite höstrött. Scenen är Slottsparken i Malmö.

fredag 14 november 2008

Blå fredag – vanligare än man tror


Har ni sett den senaste statistiken? Det är ju tidigare känt att måndagar och fredagar är de klart vanligaste veckodagarna. Nu har frekvensen av fredagar ökat betydligt. Om inga dämpande åtgärder vidtas kommer snart varannan dag att vara en fredag.

Det är lite oklart vad som är orsaken till denna kraftiga ökning av fredagar. En möjlighet är de krav Fredagsfärgen ställer, att varje fredag ta fram en bild med en av den enväldige färgmästaren bestämd färg, är så tunga att fredagens vikt växer på bekostnad av andra veckodagar.

I dag var kulörten blå, och det låter ju inte så svårt. Men lätta färger ger många bilder, många bilder ger svåra val, svåra val är svåra färger. Men så här blev det.

fredag 7 november 2008

Vinröd fredagsfärg - inte lätt

Det var tag mig snoringens inte lätt att vaska fram något vinrött till Fredagsfärgen. Men nu finns den där, bilden från den tyska nordkusten.

Nu måste jag rusa.

fredag 31 oktober 2008

Fredagsfärg, så vitt jag vet


Vita vidder, vita tänder – svarta släcker, blodvite, äggvita och vitögat. Vinklarna kan bli många på veckans fredagsfärg. Själv tar jag fram två bilder från Malmös nordkust. Först en planta i höstlikt blåsväder framför välkänd bro, sedan vårens första vita segel på Öresund.

fredag 17 oktober 2008

Lila var inte så svårt som jag trodde...

Veckans färg är lila. Jag tjuvtittar på mina föregångare och ser många många blommor. Jag trodde knappt jag skulle klara uppgiften, men en djupdykning i min iPhoto gav oväntat stor fångst. Till slut kunde jag inte välja mellan två, och låter därför den hjätligt välkomne besökaren göra valet åt mig.

lördag 4 oktober 2008

Fredagsfärgade kossor i beige


Fredagsfärgen är beige, och jag har i tolfte timmen lockat fram några kossor från Revingefältet väster om Vombsjön. Korna går ute året runt på det väldiga militära övningsfältet. Det fick för något år sedan djurskyddsmyndigheterna att lyfta sin beskyddande hand. Men vad jag förstår lyckades kornas ägare bevisa att de faktiskt mår bra, håller värmen och har möjlighet att söka skydd när vädret är för jävligt. Jag tycker bilden, som är tagen en snöig torsdag i mars, visar att de har det ganska bra.