Visar inlägg med etikett Norge. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Norge. Visa alla inlägg

söndag 16 november 2008

Veckans fototriss är mest skräp

Skräp och sopor är temat för veckans fototriss. Det är ett ämne som man kan utvinna mycket ur. Jag ordar inte mer, utan radar raskt upp min triptyk:



söndag 22 juli 2007

Norsken går till i Bohuslän

Sverige håller på att invaderas. Di lede norrmännen har etablerat ett brofäste i Bohuslän.

Efter en veckas familjesemester (tänk dig Lindgrens "Vi på Saltkråkan" hoprörd med Noréns "Kaos är granne med Gud") i Sveriges västligaste landskap är jag säker: Norsken kommer!

Styvfadern, brorsorna och jag med familjer hade tre hyttor i en megastugbycamping. Det var vi och sjuttontusen norrmän. Platespottingen var värdelös efter att vi passerat Göteborg - nio av tio bilar var norskregistrerade.

När jag plockat upp en stock snus på stormarknaden norr om Strömstad såg jag att den som stod före mig i kön betalade med kort och slog sin kod. När det blev min tur drog jag kortet, men maskinen sparkade bakut: "Kortet ogiltigt".

"Har du ett svenskt kort?" frågade en häpen expidit, varpå hon grävde fram en kortläsare under disken, drog mitt kort och på bronsåldersvis rev av en papperslapp som jag fick signera.

Men det är klart, alla norrmän ska inte behöva lida för att landet producerat Björn Dahlie (skidåkningens Filippo Inzaghi), mästerskapsmarodörerna Aamodt och Kjus samt fotbollens dödgrävare Drillo. Nu är vi bättre än dem på allting utom att pumpa olja, och ska de dumpa sina miljarder någonstans får de göra det på denna sidan Kölen.