Visar inlägg med etikett revingehed. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett revingehed. Visa alla inlägg

söndag 8 februari 2009

Det stinker om min fototriss

Lukt eller doft var temat för veckans fototriss. Jag kanske håller på att ramla över till begreppet "stank", i alla fall i ett par av mina bildexempel.

Det börjar med Broloppet 2000. Typ 80.000 pers sprang över Öresundsbron, och några av dem behövde kissa. Öresund fick en aningen gulare färg och kulare doft.

Långt senare, inte långt därifrån, på andra sidan av samma hav. Tången vid Skanör sprider en omisskännlig lukt. Nu pratas det om att samla ihop den och producera biogas av den.

Revingefältet väster om Vombsjön är en härlig resväg från stan till landet. De frigående korna tittar oförskräckt och nyfiket på oss när vi rullar förbi. Det doftar sommar och landet.

lördag 4 oktober 2008

Fredagsfärgade kossor i beige


Fredagsfärgen är beige, och jag har i tolfte timmen lockat fram några kossor från Revingefältet väster om Vombsjön. Korna går ute året runt på det väldiga militära övningsfältet. Det fick för något år sedan djurskyddsmyndigheterna att lyfta sin beskyddande hand. Men vad jag förstår lyckades kornas ägare bevisa att de faktiskt mår bra, håller värmen och har möjlighet att söka skydd när vädret är för jävligt. Jag tycker bilden, som är tagen en snöig torsdag i mars, visar att de har det ganska bra.