Tillbaka på jobbet efter semestern. Drygt 200 mejl att plöja genom utan att egentligen vet hur man gör när man jobbar. Någon berättade att jag mitt i denna förvirring dessutom var tillförordnad förvaltningschef. Så innan veckan är slut ska jag ha skapat ordning, först i min skalle och sedan i det skånska näringslivet.
I skuggan av detta gjorde några ungdomar och en obetydligt äldre halvgud måndagen till en dag att minnas även i sportens värld. Först spurtade 15-åriga Sarah Sjöström hem VM-guld och ännu ett världsrekord på 100 meter fjärilsim. Det är väl ganska troligt att hon fixade ett bragdguld på kuppen. Det ska mycket till för att ta det ifrån henne, möjligen att Christian Olsson chockar världen, eller att svenska fotbollslandslaget trotsar oddsen och tar sig till VM. Fast i det sista fallet är det väl tveksamt om man ska premiera att man tar sig ur en knipa man själv försatt sig i.
Efter drygt månader utan seger tog Malmö FF tre poäng borta mot Halmstad. Men det satt långt inne. Wilton Figueiredo hade effektivt spritt bollarna över läktarna på Örjans Vall innan Halmstads annars duktige målvakt Magnus Bahne gav 18-årige Jiloan Hamad en hjälpande hand (?). Sedan fyllde inhoppande 19-åringen Agon Mehmeti på med två bollar i samma maska.
En stilla förhoppning är att detta kan vara en vändpunkt för MFF, att de kan börja ta de segrar som både spelarmaterialet och spelet fram till straffområdet gör dem förtjänta av. Men en match gör ingen sommar och även i dag såg vi nästan 70 minuter av akut målkramp.
Och så är Zlatan klar för Barca. Om rykteskarusellen kring Zlatans framtid beror på att han är extra intressant eller att han möjligen har en sällsynt mediekåt agent låter jag vara osagt. Men nog har väl beskeden om att han hamnar i olika engelska eller spanska klubbar, blandat med att han stannar i Inter, varit ganska pinsamma. Men nu spelar han där jag vill ha honom, i den rödblå tröjan med "Unicef" på bröstet.
Den gode Zlatan förnekar sig inte. I TV sa han något om att "har drömt om att spela för Barcelona. Det har alltid varit min favoritklubb". Jag vill minnas att jag har hört honom säga liknande saker när han kom till både Inter och Juventus. Fast om de klubbarna. Och hur var det egentligen med Ajax? Men det är väl tillåtet att ha en favoritklubb i varje land. Och två i Italien.
Iniesta, Messi, Bojan, Xavi, Henry, Ibra. Nu blir det fest på Camp Nou. För att inte tala om i TV. Nu får vi hoppas att TV4 Sport fortsätter med sina generösa La Liga-sändningar, och inte skickar över Barcelonas matcher till Canal Plus eller något ännu värre. Men med Viasat-gängets hantering av Champions League i färskt minne är det väl troligt att vi ska behöva pröjsa dyrt även för de här godbitarna.
Visar inlägg med etikett intermusikalitet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett intermusikalitet. Visa alla inlägg
måndag 27 juli 2009
En sportmåndag att minnas
Etiketter:
Agon Mehmeti,
Barcelona,
bragdguldet,
fotboll,
intermusikalitet,
Jiloan Hamad,
jobb,
Malmö FF,
Sarah Sjöström,
simning,
sport,
tv,
TV4,
TV4 sport,
zlatan
fredag 19 oktober 2007
Mitt sommarlov med det vilda gänget
Sitter och slöglor på Sam Peckinpahs "The wild bunch" från 1969. Hårda gubbar, tuffa tag, blodet skvätter och ond, bråd död.
Men så, när William Holden, Ernest Borgnine och det vilda gänget rider in i en mexikansk by sjunger byns invånare för sina gäster. Jag blir lite förvånad att de valt att sjunga Anita Hegerlands landsplåga "Mitt Sommarlov". De har visserligen översatt texten till spanska, men den går onekligen att känna igen. Kolla fem och arton in på klippet så hör du.
Anita, som senare både sjöng och fick barn med Mike Oldfield, plågade landet med sin version 1970, filmen kom 1969. Är det en alltför vågad gissning att den då nioåriga Anita hade någon filmintresserad person i sin omgivning? Jag har sökt med ljus och lykta på internätet, men inte hittat någon uppgift om vem som skrivit musiken - och inte texten heller, för den delen.
Men så, när William Holden, Ernest Borgnine och det vilda gänget rider in i en mexikansk by sjunger byns invånare för sina gäster. Jag blir lite förvånad att de valt att sjunga Anita Hegerlands landsplåga "Mitt Sommarlov". De har visserligen översatt texten till spanska, men den går onekligen att känna igen. Kolla fem och arton in på klippet så hör du.
Anita, som senare både sjöng och fick barn med Mike Oldfield, plågade landet med sin version 1970, filmen kom 1969. Är det en alltför vågad gissning att den då nioåriga Anita hade någon filmintresserad person i sin omgivning? Jag har sökt med ljus och lykta på internätet, men inte hittat någon uppgift om vem som skrivit musiken - och inte texten heller, för den delen.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)