Visar inlägg med etikett hundar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hundar. Visa alla inlägg

tisdag 30 december 2008

Genomtrissade fotografier



Jag går genom tre genomsnittliga bilder i veckans genomtrevliga fototriss. Jag kunde ha valt "kroppsdelar" eller "trekantigt", men det fick bli "genom" i stället.

Hoppeloppan Lexie och porträttet av Riddaren av Hadoque behöver kanske inga vidare kommentarer. Men den avslutande fixeringsbilden kanske behöver sin förklaring. Det är Turning Torso i Malmö, fotograferad genom en stor banderoll i tunt tyg som hänger på ett staket. På tygskynket står nånting om America's Cup-kvalet, som hölls i Malmö 2005. Det är då bilden är tagen. Jag tycker den är kul eftersom man kan välja att se Torson, staketet, den rödaktiga formen av texten eller gubben som är tryckt på banderollen. Vad tycker du?

måndag 4 juni 2007

Små spinkiga fula hundar erövrar världen

Var kommer alla små fula hundar från? Kamphundarnas tid verkar vara ute, nu är det små taniga prylar med stora ögon som gäller.

En promenad på rastningsstråket är inte samma skräckupplevelse som det var för ett par år sedan. Då gjorde man ständiga rundor runt skällande, dreglande, muskulösa monster som verkade vilja döda allt som kom i närheten. Och husse, det var ganska sällan matte, verkade antingen vara lika skräckslagen som omgivningen eller lika farlig som hunden.

Det som nu gäller är tydligen hårlösa stackare som ser ut som ett plockepinnspel med ögon. Deras taniga ben verkar inte kunna bära dem, för matte - men det är inte helt sällsynt med hussar - bär dem i famnen och ställer ner dem för uträttande av aktuella behov. Det synes vara olämpligt för dem att ha markkontakt, eftersom de raskt lyfts upp igen när de är färdiga.

I stället för skräckslagen storslalom i Baskervilles kennel måste vi icke hundförande fanörer försiktigt se var vi sätter ner fötterna. Skulle en liten fyrbent spindel hamna i vår väg skulle man bara höra ett svagt gnäll, ett krasande och ett hysteriskt skrik från ägaren.

Jag vet inte vilket som är bäst, att omgivningen är en livsfara för mig eller om jag är en livsfara för omgivningen. Världen har i alla fall inte blivit vackrare. Är de utomjodlingar? De påminner lite om ET...