Men jag stod emot.
Visar inlägg med etikett mat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett mat. Visa alla inlägg
fredag 12 mars 2010
Det var nära att jag bröt tystnaden...
Jävlar vad nära det var att jag skrev ett blogginlägg igår när jag slöglodde på TV:n och såg reklamen för Citygross där skötsamma ungdomar i förtryckta (alltså med betoning på första stavelsen) hoodtröjor drar fram och tjoar "Stoppa matfusket" i nån sorts söndagsskolevariant av reclaim the fruktstund för att övertyga alla om att köpladans Äkta vara-kollektion är den enda vägen till ett rent och lyckligt samhälle, och jag dessutom kopplade ihop det med en av telejättarnas kampanj där de hävdar att någon "oberoende" instans entydligt säger att just denna operatörs tjänster är bäst och ända tillbaka till det gamla goda Vitamininstitutet i Schweiz, och då skulle jag i så fall ta upp frågan om stöld av trovärdighet och var gränsen går för falsk marknadsföring.
söndag 25 januari 2009
Tre bilder av det ätbara


Veckans utmaning i Fototriss är ätbar. Bilderna i sig är ju inte ärbara. Allra minst när de visas på en datorskärm. Om man skriver ut dem kan man kanske ta en tugga, men de lär inte vara lika smaskiga som motivet. Nåja, René Magritte begriper det där mycket bättre än jag.
Etiketter:
barn,
buffé,
foto,
fotografi,
fototriss,
katt,
kattmat,
mat,
sked,
sockervadd,
spunnet socker,
ätbart
tisdag 11 november 2008
Riset kokar snabbare på andra sidan
Att det är mer än Öresund som skiljer oss från Danmark är väl ingen nyhet. Men jag hade ingen aning om att vattnets kokpunkt ligger högre derovre.Hur ska man annars tolka instruktionerna på rispåsen från Coop? I Sverige ska man koka 3 deciliter ris i 6 deciliter vatten i 15 minuter. I Danmark ska lika mycket ris kokas i 5 deciliter vand i 10 minuter.
Det kanske är så att danskar vill ha sitt ris lite mer al dente? Eller kan det ha med vattnets sammansättning att göra, du vet kalkhalt och sånt där?
Det ska tilläggas att riset i Sverige ska dra under lock i 5 minuter, medan det danska ska dra i 10 minuter. Kanske är det så att resultatet blir detsamma, oavsett svensk eller dansk tillagning. I så fall slösar vi i Sverige (liksom norskarna, visar rispåsen) både på vatten och spiskraft genom att inte koka på danskt vis. Vi använder 20 procent mer vatten och har igång spisen 50 procent längre tid.
Kanske Coop kan göra en insats för miljön genom att ge även oss svenskar det danska receptet.
söndag 30 mars 2008
Kul med Konsumgänget
Lexikal homonymisk ambiguitet heter det tydligen, när samma ord betyder helt olika saker. Att något som har ett så ruskigt namn kan vara ganska skojigt stod plötsligt klart för mig när jag letade efter sylthyllan på Coop Extra vid Värnhemstorget i eftermiddags. Jag fick då syn på skylten här intill.Förslag på vad som finns på hyllan mottages tacksamt.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)