Visar inlägg med etikett trappor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett trappor. Visa alla inlägg

lördag 16 maj 2009

Ibland känner jag mig som Basil...

I Fawlty Towers, eller Pang i bygget, finns en oförklarlig trappstump på hotellets ovanvåning. Det är några trappsteg upp, en krök och lika många trappsteg ner. Ingen dörr, ingen begriplig förklaring.

Nu har jag upptäckt att liknande fenomen finns på andra håll. Eller vad sägs om ovanstående VVS-konstruktion, som jag stötte på när jag tog en sväng i källaren i vårt hus? Jag ber vänligen läserketsen (och inventarierna) att återkomma och förklara för mig varför den ser ut som den gör.

söndag 30 november 2008

Triss, trapp, trull



Så får jag äntligen chansen att använda en av mina favoriter, eftersom den sista fototrissen i november har temat "Trappor". Det är ju faktiskt ett anagram på "rapport".
Nåja, den första bilden tog jag mot alla regler i jaktslottet Granitz på Rügen. Man skulle betala extra inträde för att få fotografera, vilket jag vägrade. Men kameran råkade bara gå av...
Inte långt från Jagdschloss Granitz ligger Prora, det gigantiska ofullbordade bygget som nazisterna påbörjade som en rekreationsanläggning för rättrogna ungdomar inom KDF, Kraft durch Freude. Den har sedan varit förläggning för sovjetiska soldater, och inhyser nu bland annat en rad museer. Därifrån kommer bild nummer 2.
Den tredje bilden tog jag i trappen här utanför dörren en sommardag för länge sedan.