Visar inlägg med etikett offside. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett offside. Visa alla inlägg

söndag 16 mars 2008

Dags att vinka av offsideregeln

Vad förenar fildelning med offside? Jo, det är inte bra för trovärdigheten om man har regler som rättskiparen inte klarar av att upprätthålla. Skillnaden är att förbudet mot att sno musik, filmer och spel på nätet hittills varit tandlöst, medan fotbollens offsideregel blivit godtyckligt och bristfälligt efterlevd.

Jag har under helgen slöglott på ett halvdussin fotbollsmatcher från Europas tre främsta ligor. Gång på gång viftar linjemännen fel – eller låter bli att vifta rätt. Matchen mellan Manchester City och Tottenham avgjordes genom två felaktiga offsidebedömningar. Citys segermål var offside, medan Hetsporrarna hade en lagenlig boll inne, men målet blev bortvinkat. Domarnas bristande förmåga att döma rätt blir pinsamt tydlig med avslöjande kameravinklar och långsamma repriser.

Den första frågan man måste ställa är "varför finns offsideregeln?" Det ursprungliga syftet måste vara att hindra lag från att ställa en gubbe långt uppe vid motståndarnas mål som måltavla för tjongbollar. Men hur logisk är regeln när bollen flipperstudsar i målgården och anfallaren som petar in bollen råkar vara den i gröten som stod närmast kortlinjen?

Mitt förslag är enkelt: När bollen passerat en tänkt förlängning av straffområdeslinjen upphör offsideregeln att gälla. Jag menar då att passningen ska komma från en plats längre fram än denna linje. Så länge bollen finns längre bak på planen gäller alltså offside som tidigare, så det grundläggande syftet är uppfyllt. Men när spelet pågår i målets omedelbara närhet ska varken anfallare eller försvarare behöva tänka på obefogade positionsregler. Kanske skulle det leda till att det blir lite fler mål, vilket väl inte är ovälkommet. Men framför allt skulle det bli lättare att följa reglerna – och mer rättvist.

Kanske hade det varit bättre att lägga in en ny linje som ligger lite längre bak på planen. Men det är väl fullständigt omöjligt att ändra utseendet på planen i den konservativa fotbollssporten. Jag tror att redan ett sådant här förslag gör att jag blir idiotförklarad bland fotbollsfundamentalisterna.