Vad sägs om Fly me to the moon, ledmotivet till Love story, Killing me softly, Hotel California och I will survive? Inte precis min stil, kanske du svarar. Och när jag sedan fyller på med "...samtidigt" tänker du "Vilken jävla röra. Bengavoice är slut som artist".
Nåja, det har jag varit ganska länge. Men det är inte The Ukulele Orchestra of Great Britain. Kolla bara:
Jag fick tipset om den briljant musikaliska och brokigt roliga orkestern vid det besök i huvudstaden som jag nu är på väg hem från. Jag far genom ett blomstrande Sydsverige badande i solsken och ser och hör allt jag kan hitta med gänget på Youtube. Jag skrattar och får ståpäls om vartannat.
Om du inte kände till dem förut är de värda att kolla in.
Visar inlägg med etikett humor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett humor. Visa alla inlägg
lördag 30 maj 2009
torsdag 26 februari 2009
Brev från "Massa" – kan det bli bättre?
Det tog mig ganska många år att få iväg det där brevet till Hasse Alfredson. Det krävdes att en uppfriskande tjatig kusin satte lite eld i baken på mig. Men när jag väl kommit loss och fått brevet på lådan var den gode Hasse inte lika senfärdig; en vecka senare – närmare bestämt i dag – låg ett vänligt och tacksamt brev från allas vår Malte Lindeman, son till Valfrid Lindeman, i min brevlåda. Jag säger bara det, Hasse: Det är jag som ska vara tacksam.Min far, Ingvar, var klasskamrat med Hasse Alfredson. De tog studenten tillsammans på Nicolaiskolan i Helsingborg. Far, som dog när jag var fem, var med i en väldigt tidig Hasse Alfredson-uppsättning, "Columbus eller det förlorade ägget", som de satte upp på skolan. De båda gjorde också lumpen tillsammans, det måste ha varit på P2 i Hässleholm.
Jag har ett tummat och fläckigt manus till "Columbus" och ett gammalt klassfoto i en mapp med gamla bilder och minnen. Dessutom har jag ett brev som soldaten Ingvar skickade till sin syster och svåger, och det var framförallt det som jag trodde Hasse skulle vara intresserad av. Ynglingen som skulle bli min far berättar där en dråplig historia där "Massa" Alfredson, en pansarvagn, en bagarbil och ett hundratal wienerbröd har framträdande roller.
I dag kom alltså svaret från Hasse Alfredson. Han berättar att han minns både min far och "händelsen med brödbilen". Han fyller på med ytterligare fakta i målet, men skriver "sen är det inte mycket mer jag minns på grund av begynnande ålderdomshjärna". Han är att gratulera om den är begynnande vid 77 års ålder. En lumparkompis påminde mig för något år sedan om en dramatisk händelse vi var med om i början av 80-talet, men jag hade fullständigt glömt bort den. Och jag är 48.
Brevet från Hasse Alfredson var personligt och vänligt. Fattar ni hur stort det är att få ett sådant brev från en som jag tveklöst kan beskriva som en idol? Han förnyade svensk humor, han kan kombinera folklig festlighet med knivskarp satir med politisk udd. Hans figurer, revyer, filmer och böcker är kända och älskade av generationer av svenskar. Och han skriver att han är tacksam mot mig.
Så till dagens uppgift: På bilden ovan står min far Ingvar näst längst till vänster. Kan du hitta Hasse Alfredson?
Etiketter:
brev,
Columbus,
far,
film,
Hans Alfredson,
hasse alfredson,
Hasse å Tage,
Helsigborg,
humor,
Ingvar,
lumpen,
militärtjänst,
pappa,
revy,
satir,
skola
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)