Som vanligt sen, men nu är jag redo att måla i fredagsfärgerna grönt och vitt. Det finns många grönvita varianter jag kan tänka mig. Den jag till slut väljer är en vit byggnad och en bronsskulptur som ärgar i grönt. Även i namnen tycker jag mig höra ett samband: skulpturen, som är gjord av Gerhard Henning, heter Liggende Pige och huset, ritat av Santiago Calatrava, heter Turning Torso.
Visar inlägg med etikett konstnärer. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett konstnärer. Visa alla inlägg
lördag 3 januari 2009
Grön Pige och vit Torso mina fredagsfärger
Som vanligt sen, men nu är jag redo att måla i fredagsfärgerna grönt och vitt. Det finns många grönvita varianter jag kan tänka mig. Den jag till slut väljer är en vit byggnad och en bronsskulptur som ärgar i grönt. Även i namnen tycker jag mig höra ett samband: skulpturen, som är gjord av Gerhard Henning, heter Liggende Pige och huset, ritat av Santiago Calatrava, heter Turning Torso.
Etiketter:
Calatrava,
fredagsfärg,
färger,
grön,
Henning,
konstnärer,
malmö,
Slottsparken.,
Turning Torso,
Vit
torsdag 3 juli 2008
Wiehe - solidarisk i mesta laget
Den gamle och kloke Mikael Wiehe slår lite knut på sig själv när han diskuterar fildelning i Dagens nyheter. Efter att på den gamles vis med många ord säga "det var bättre förr" går han över till att diskutera det som egentligen är kärnan: Hur ska upphovsmännen få ersättning för sitt arbete?
En möjlighet som Wiehe avfärdar är "ett socialistiskt samhälle med statligt avlönade konstnärer". Han skriver sig hellre vara beroende av en publik som gillar det han gör än av "en samling politruker". I ljuset av detta blir jag förvånad över Wiehes förslag till lösning: En avgift på alla som har dator, och pengarna ska fördelas till upphovsrättsinnehavarna som samma sätt som Stim fördelar pengar till kompositörerna.
Förutom att Wiehes lösning luktar just det han avfärdar, statligt avlönade konstnärer, finns en annan viktig skillnad mot Stim-systemet: Pengarna till Stim kommer från spelningar av musiken, medan Wiehes datoravgift ska betalas oavsett vad man använder sin dator till.
Ska även den som inte hämtar gratis filmer och musik på nätet "solidariskt" vara med och betala för dem som gör det? Är avgiften den betalning som täcker upphovspersonens krav på ersättning; är därefter all distribution gratis för konsumenten, så att det bara är att hämta på nätet?
En sak i Mikael Wiehes slutkläm stämmer jag gärna in i: Nätet är fantastiskt!
En möjlighet som Wiehe avfärdar är "ett socialistiskt samhälle med statligt avlönade konstnärer". Han skriver sig hellre vara beroende av en publik som gillar det han gör än av "en samling politruker". I ljuset av detta blir jag förvånad över Wiehes förslag till lösning: En avgift på alla som har dator, och pengarna ska fördelas till upphovsrättsinnehavarna som samma sätt som Stim fördelar pengar till kompositörerna.
Förutom att Wiehes lösning luktar just det han avfärdar, statligt avlönade konstnärer, finns en annan viktig skillnad mot Stim-systemet: Pengarna till Stim kommer från spelningar av musiken, medan Wiehes datoravgift ska betalas oavsett vad man använder sin dator till.
Ska även den som inte hämtar gratis filmer och musik på nätet "solidariskt" vara med och betala för dem som gör det? Är avgiften den betalning som täcker upphovspersonens krav på ersättning; är därefter all distribution gratis för konsumenten, så att det bara är att hämta på nätet?
En sak i Mikael Wiehes slutkläm stämmer jag gärna in i: Nätet är fantastiskt!
Etiketter:
datorer,
fildelning,
konstnärer,
Mikael Wiehe,
nedladdning,
stim,
upphovsrätt
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)