Visar inlägg med etikett bad. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett bad. Visa alla inlägg

söndag 26 juli 2009

Undgå kontakt med sand og vand

Och hur kul tror du det är att stöta på den här skylten? "Undvik kontakt med sand och vatten"... Dagen före hade vi badat, kastat oss i vågorna, dragit i oss en och annan kallsup, sprungit barfota på stranden och grävt och krafsat i sanden efter bärn- och andra stenfynd. Visserligen på hitsidan skylten, men ändå. Det där vattnet verkade inte sitta stilla på sin plats precis.
En bit från denna skylt, åt det "rena" hållet, fanns nästa: Här upphör drakzonen. På andra sidan skylten fanns en motsvarande symbol utan streck, som borde beteckna att det var tillåtet att flyga med drake bortom denna. Vill de danska myndigheterna driva drakfolket in i den giftiga zonen? Betraktas denna gamla kinesiska konstart som ett hot mot the Danish way of life (probably the best way of life in the world)? Som neutral betraktare kan jag i alla fall konstatera att drakens söner och döttrar inte ger sig utan kamp. Drakarna vid Henne Strand på Jyllands västkust var så många att linorna trasslade ihop sig – men ingen av dem höll sig till det reservat som skapats för dem.
Vid utforskandet av Henne ås utlopp i Nordsjön gick jag också i en fälla som gillrats av naturen. Jag tänkte runda åmynningen genom att gå några meter ut i havet. Men när jag satte foten på en till synes stabil sandyta hördes ett "schlurp" och foten försvann. Lyckligtvis överskred min längd kvicksandens djup med drygt halvannan meter, men jag påmindes ändå än en gång om min dödlighet.
Så nu, efter den dramatiska händelsen, ser jag varje dag som en gåva. Jag värdesätter varje liten detalj i livet och gör bara saker som är till gagn för mänskligheten. Så det har inte blivit så mycket gjort sedan igår, när det hela inträffade.
En god gärning jag kan göra är att avsluta denna pratbubbla med en bild som visar hur det ser ut när man vänder ryggen åt "Forurenet område" och blickar norrut, mot åmynningen och mil efter mil av mjuk sand och skummande vågor.

Mer om vår resa i text och bild finns hos Klarabella, och fler bilder finns på Flickr.

söndag 23 november 2008

Trissen ovanifrån fick badtema



Det bara blev så. Jag började bläddra bland bilderna för att hitta en fototriss på temat "ovanifrån", och tänkte fågelperspektiv, flygbilder, översitteri, skidåkning, rutschkanor, kyrkor, regn, snö och annat som jag på något sätt förknippar med ordet "ovanifrån". Eller "uppifrån" som kändes bättre för mig.
Jag hittade tre badbilder som är tagna i rätt perspektiv. De låg alla och skvalpade i min hög med gamla bilder, och har nu mognat tillräckligt för att visas för bildade bildbloggare och andra intresserade.

fredag 14 november 2008

Blå fredag – vanligare än man tror


Har ni sett den senaste statistiken? Det är ju tidigare känt att måndagar och fredagar är de klart vanligaste veckodagarna. Nu har frekvensen av fredagar ökat betydligt. Om inga dämpande åtgärder vidtas kommer snart varannan dag att vara en fredag.

Det är lite oklart vad som är orsaken till denna kraftiga ökning av fredagar. En möjlighet är de krav Fredagsfärgen ställer, att varje fredag ta fram en bild med en av den enväldige färgmästaren bestämd färg, är så tunga att fredagens vikt växer på bekostnad av andra veckodagar.

I dag var kulörten blå, och det låter ju inte så svårt. Men lätta färger ger många bilder, många bilder ger svåra val, svåra val är svåra färger. Men så här blev det.

fredag 17 oktober 2008

Lila var inte så svårt som jag trodde...

Veckans färg är lila. Jag tjuvtittar på mina föregångare och ser många många blommor. Jag trodde knappt jag skulle klara uppgiften, men en djupdykning i min iPhoto gav oväntat stor fångst. Till slut kunde jag inte välja mellan två, och låter därför den hjätligt välkomne besökaren göra valet åt mig.