Visar inlägg med etikett Öresund. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Öresund. Visa alla inlägg

söndag 8 februari 2009

Det stinker om min fototriss

Lukt eller doft var temat för veckans fototriss. Jag kanske håller på att ramla över till begreppet "stank", i alla fall i ett par av mina bildexempel.

Det börjar med Broloppet 2000. Typ 80.000 pers sprang över Öresundsbron, och några av dem behövde kissa. Öresund fick en aningen gulare färg och kulare doft.

Långt senare, inte långt därifrån, på andra sidan av samma hav. Tången vid Skanör sprider en omisskännlig lukt. Nu pratas det om att samla ihop den och producera biogas av den.

Revingefältet väster om Vombsjön är en härlig resväg från stan till landet. De frigående korna tittar oförskräckt och nyfiket på oss när vi rullar förbi. Det doftar sommar och landet.

fredag 31 oktober 2008

Fredagsfärg, så vitt jag vet


Vita vidder, vita tänder – svarta släcker, blodvite, äggvita och vitögat. Vinklarna kan bli många på veckans fredagsfärg. Själv tar jag fram två bilder från Malmös nordkust. Först en planta i höstlikt blåsväder framför välkänd bro, sedan vårens första vita segel på Öresund.