Visar inlägg med etikett vinter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett vinter. Visa alla inlägg

söndag 22 februari 2009

Malplacerad trefaldighet

"Fel sak på fel plats" var temat för veckans Fototriss. Det kanske lika gärna kunde vara "rätt sak på fel plats", eller varför inte "fel sak på rätt plats"? Jag vet inte riktigt i vilken av kategorierna min trio hamnar, men den kommer i alla fall här:

Cykeln ligger på kanalens is i Malmö. Vem har lust att hämta den? Inte jag.

Framför stadsbibioteket i Malmö finns en damm, och i dammen finns en gummihandske. Bara så du vet, om du skulle behöva en.

Jag får inte riktigt ihop bilden av Fred Åbergs skulptur "Böst", som står i Trelleborg. Det är nånting på bilden som inte riktigt hör hemma där...

fredag 6 februari 2009

Grult och gått i fredagsfärgen

Gult och grått var färgerna som gäller den här fredagen. Grått grått grått är inga problem, det är allt runtomkring en hela tiden. Scientologernas gula varböld, som jag dokumenterat senast i söndagens fototriss, är till min glädje borta, så jag tog på en gul Skatalites-tröja idag. Men det blev ändå inget självporträtt i fredagsfärgen.
Bilden är ett par veckor gammal och är tagen i allén vid Skartofta mot Övedskloster. Skymning, klart väder, molnbank bakom åsarna i söder.

söndag 1 februari 2009

Vinterkyla och stugvärme i fototriss



Här och nu är det påbjudna temat för februaris första Fototriss. Den snögloppiga snålblåst och råkyla som råder i Malmö lockar inte helt till några längre promenader. Jag tog med mig kameran när jag gick och handlade. De två första bilderna är tagna på den turen, och illustrerar nog vad jag menar. På den första syns scientologernas vargula tält, som om möjligt gör stämningen på Värnhemstorget än mindre gästvänlig. Den andra visar en mångfald av bättre och trevligare alternativ till sysselsättning. Den tredje visar ett annat starkt skäl att stanna inne i stugvärmen en dag som denna.

lördag 13 december 2008

Fredagsfärg med frusen farkost

Först nu, efter en hel del mjältbrandsbestyr, blir jag redo att ta mig an fredagsfärgen.
Jag försöker kringgå min samling av bilder från matchen mellan Luxemburg och Kalmar FF, det är ju liksom inte det rödvita man vill flagga med. Så det blir en smutsig och djupfryst men särdeles rödvit livbåt som jag hittade en tidig vintermorgon vid Ringsjöstrand, inte långt från Hörby.