Det är dags för en avbön. Kära Kvällsposten, kan du nånsin förlåta mig. Den rubrik som jag gjorde mig lustig över visade sig i ljuset av dagens händelser, resultatet av Eurovisionens sångtävling, vara framsynt, till och med profetisk.
Det var inte ett "k" som saknades. Inte ens ett "r".
Visar inlägg med etikett segeryssen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett segeryssen. Visa alla inlägg
söndag 25 maj 2008
tisdag 18 mars 2008
Inget är som en rejäl rubriktavla
Det är väl redan kommenterat och klart, men jag kan ändå inte låta bli att notera den skånska kvällstidningens feta rubrik efter melodifinalen. Det är bäddat för en hagelskur av mer eller mindre vitsiga kommentarer, men dem överlåter jag till den eventuelle läsarens fantasi.Men jag vet hur ruskigt pinsamt det är att göra en sådan här tavla. Fel gör jag ju ständigt. Ingen dag är komplett utan ett tramp i klaveret. Men de riktigt monumentala prakttavlorna dyker inte upp varje dag.
På en numera avsomnad lokaltidning i Göteborg slängde jag en sen kväll ihop den hopplöst fantasilösa men väldigt feta rubriken "RIK krossade Warta". Nästa morgon stod kollegan Curt, som satt i Wartas styrelse, och väntade på mig. Han förklarade väldigt pedagogiskt skillnaden mellan Hisingslaget Warta och Stockholmsklubben Hellas, som var det lag som verkligen förnedrats av Redbergslid kvällen före. Jag rodnade så det värkte i skinnet. Och det tog några dagar innan pikarna slutade regna från kamraterna.
Nu ska jag inte jämföra min blygsamma sportsida med ettan på en kvällstidning som står vid varenda kiosk i Skåne. Om rodnaden står i proportion till upplaga och synlighet är falu rödfärg blå i jämförelse med nyllet på en viss redigerare.
Men det går över. Om inte annat kan det användas som bränsle i ett halvdant blogginlägg någon gång i framtiden.
Etiketter:
misstag,
redigering,
rubriker,
segeryssen,
tavlor,
tidningar
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)