onsdag 23 maj 2007

The Voice of Benga 1 - nytt djungelordspråk

Ordspråk och talesätt är praktiska att använda om man vill understryka sin tes med en "evig sanning". Det nuvarande sortimentet börjar bli lite förlegat, och jag tänkte försöka bidra med några nya. De nya ordspråken ska förstås spegla en modernare värld än den som domineras av tuvor, lass, fäktning och fåglar i hand eller skog. Mitt första bidrag till nästa upplaga av "Bevingade ord" är dock att betrakta som "old school". Så någon annan stor tänkare har säkert sagt något liknande före mig:

Den lögn smärtar mest som träffar närmast sanningen.

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Du skall icke bära färskt vetebröd i din väska.
Fråga mig inte varför, så är det bara. (Fast jag har själv vid flera tillfällen brutit mot denna oomkullrunkeliga sanning).
Blev jag den förste kommentatorn nu?
Det blev jag väl va?
Ska jag länka din blogg till min?
Ja det tror jag nog.
Eller, är du som Virtanan?
Vill inte ha för många läsare?

Bengavoice sa...

Js, du blev min förste.
Länka på du, jag ska gärna länka till dig.