Visar inlägg med etikett färger. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett färger. Visa alla inlägg

fredag 6 mars 2009

Himmelsblått och vitt är fredagens färger

När Fredagsfärgerna blir blått och vitt är det väl givet att jag väljer himmelsnyansen av den blå färgen. När det nu är mindre än månaden till den allsvenska premiären är det dags att på allvar varva upp just det himmelsblå.
Bilden är tagen förra sommaren från en rundtursbåt i Amsterdam, som när den lade till vid kajen skrämde upp en flock duvor.

lördag 3 januari 2009

Grön Pige och vit Torso mina fredagsfärger

Som vanligt sen, men nu är jag redo att måla i fredagsfärgerna grönt och vitt. Det finns många grönvita varianter jag kan tänka mig. Den jag till slut väljer är en vit byggnad och en bronsskulptur som ärgar i grönt. Även i namnen tycker jag mig höra ett samband: skulpturen, som är gjord av Gerhard Henning, heter Liggende Pige och huset, ritat av Santiago Calatrava, heter Turning Torso.

lördag 27 december 2008

Svartvita figurer i fredagsfärgen

Annandagens fredagsfärger är svart och vitt. Kombinationen är i sig den vanligaste symbolen för motsatser, samtidigt som de tillsammans är motsatsen till just "färg".
Jag väljer denna gemenskapens tid en bild där svart och vitt är sammanflätade på mer än ett sätt. De små filurerna bor på Skansen, och verkade trivas alldeles utmärkt.

lördag 13 december 2008

Fredagsfärg med frusen farkost

Först nu, efter en hel del mjältbrandsbestyr, blir jag redo att ta mig an fredagsfärgen.
Jag försöker kringgå min samling av bilder från matchen mellan Luxemburg och Kalmar FF, det är ju liksom inte det rödvita man vill flagga med. Så det blir en smutsig och djupfryst men särdeles rödvit livbåt som jag hittade en tidig vintermorgon vid Ringsjöstrand, inte långt från Hörby.

fredag 5 december 2008

Fredagen går i svart och gult

Veckans fredagsfärg är svart och gult. Elfsborg, Häcken, och nånting i Stockholmstrakten. Getingar och andra bisaker. Sol och mörker. Tiger. Leopard. Ost på kavring.
Det blev Valborg i Pildammsparken. Det svarta är väl tveklöst, det gula kanske brandgult. Eller snarare gul brand?

fredag 28 november 2008

Rosa och vitt – fredagens färger

"You can dress in pink and blue just like a child, and in a yellow taxi turn to me and smile, we'll be there in just a while, if you follow me". Synd att fredagsfärgerna inte var rosa och blått, eller gult för den delen, för då hade jag kunnat citera Joe Jackson.
Men nu är färgerna rosa och vitt, och jag får citera någon annan. Jag tänkte leta upp en ko i snön, "Rosa och vitt", fattar du? Men så bestämde jag mig ändå till slut för en gammal höjdare med den fotogenetiska dottern.

fredag 17 oktober 2008

Lila var inte så svårt som jag trodde...

Veckans färg är lila. Jag tjuvtittar på mina föregångare och ser många många blommor. Jag trodde knappt jag skulle klara uppgiften, men en djupdykning i min iPhoto gav oväntat stor fångst. Till slut kunde jag inte välja mellan två, och låter därför den hjätligt välkomne besökaren göra valet åt mig.