Visar inlägg med etikett kyrkan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett kyrkan. Visa alla inlägg

söndag 2 november 2008

Helig trefaldighet - nu fullbordad

Det ska vara en kyrka den här veckan om man vill bidra till Fototriss. Nog kan jag hitta kyrkobilder om jag letar i mitt arkiv, men det finns särskilt en som jag gärna vill ha med i sammanhanget. Problemet är att jag inte hittar bilden. Jag har grävt genom en rad bortkastade datorer men inte hittat den. Mitt sista hopp står nu till datorn på jobbet, och jag ska söka i den så fort jag kommer dit i morgon.

Så jag nöjer mig med två vinklar av St Pauli kyrka i Malmö så här långt. Om allting stämmer lägger jag under måndagen till en interiör med heligt ljus.

Kompletterat måndag: Nu har jag hittat bilden, väl gömd i min jobbdator. Ska bli kul att höra om ni tycker bilden varit väntan värd. Den ligger som nummer tre.

Först en kall Luciamorgon.


Sedan en särdeles mäktig tårta i bageriets skyltfönster.


Det är en skolavslutning eller liknande. Vad ser du i bilden?

tisdag 18 december 2007

Ulven är mindre farlig utan fårakläder

Det finns de ibland oss som vill gå framåt och de som vill gå bakåt. Det finns de som ärligt talar om vad de vill och de som försöker dölja det.

Svenska kyrkan tycker att det är okej för par att gifta sig i kyrkan även om de är två män eller två kvinnor. Det ska nästan säkert kunna heta "gifta sig". Men det är tveksamt om man får använda ordet "bröllop". Och det är såklart alldeles uteslutet att använda begreppet "äktenskap". Nej, "partnerskap" ska det heta, och det ska vara en alldeles egen ceremoni, som inte ska kunna förväxlas med det heliga äktenskapet.

Hej, vi heter Svenska Kyrkan och vi är en modern kyrka där alla är välkomna. Vissa är visserligen mer välkomna än andra. Och vad skulle en modern kyrka vara utan lite good old diskriminering? Men det pratar vi helst inte om.

Då är ärkereaktionärerna i riddarhuset mindre hycklande med sin inställning. Kvinnor äga inte tillträde. Inga krusiduller. Inga försök till skönmålning, utan egentligen bara "så har det alltid varit".

På något sätt känns det tryggare att ulven behåller vargpälsen och inte utger sig för att vara något annat. Det är som när brunskjortorna överdoserar med blekmedel och plötsligt står där med argument lika nytvättade och till synes rumsrena som de vita skjortorna.