lördag 22 november 2008

Vad går det att göra något åt?

Jag såg det gula tältet på avstånd och trodde först att det var något telefonbolag som krängde abonnemang. Sedan upptäckte jag ett kors på taket, och tänkte att kanske Stadsmissionen hade soppkök eller värmestuga för uteliggare och köldnupna lördagsflanörer.

När jag läste texten "Det går att göra något åt det" tänkte jag: Vare sig de säljer tro eller telefoner så har de skaffat sig en riktigt usel slogan. Pratig, uddlös och intetsägande. Sedan såg jag texten runt korset, "Scientology volunteer minister", och förstod sammanhanget. Det var världsmästarna i förföriskt pseudovetenskapligt babbel som var i farten.

Kanske gick jag i den fälla som dessa skoningslösa lurendrejare gillrat för oss svaga och problemtyngda människor när jag klev in för att ta reda på vad "det" var, det man kunde göra något åt. Knappt var jag inne i tältet förrän en av de leende vindjackorna var framme och skulle hjälpa mig.

– Vad menar ni med "det"? frågade jag vänligt.

– Vad menar du med det? blev jackans ännu vänligare motfråga.

Innan vi förvandlades till Abbott och Costello förklarade jag mig, och fick mig raskt till livs en välrepeterad beskrivning av "det". "Det" är alla möjliga motgångar och problem som finns i livet. Jag fick veta att scientologerna kunde påskynda läkning av en skada, av exempelvis en kniv. De kunde också stilla min oro för hur det skulle gå för mina barn, eller för om jag skulle få behålla mitt jobb.

När jackan kommit en bit i rabblandet avbröt jag honom och sa att jag skulle försöka klara mig utan scientologernas hjälp. "Det är ditt val", kände han sig tydligen nödgad att säga, och jag vandrade tillbaka till mitt vanliga ostädade problemfyllda syndiga liv.

Jag blev lite oroad av att det fanns fler än jag som gick in i tältet och snällt lyssnade på vad jackorna hade att säga. Det är lätt att gå på deras snack och inbilla sig att det finns en patentlösning som kan lösa allt som skiljer ens liv från att vara perfekt. Men jag hoppas att alla liksom jag inser att det perfekta livet är en omöjlighet. Att oro, sjukdomar och andra problem är naturliga delar av livet. Och att de förstår att scientologerna gör svaga människor svagare och tar deras pengar.

Sedan kan man ställa den kritiska frågan: Vad fan menar ni med det?

12 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Fast, visst går det att göra något åt det??? Det hoppas jag i alla fall...

Bengavoice sa...

Såklart, Alla. Det där med att hantera problemen, pigga upp, glädja, lindra, bota och trösta - det är ju det som är livet. Det kan ingen paketera och sälja dyrt i någon form av humbugterapi.

Jah Hollis sa...

Vad gäller läkning av skada "av exempelvis en kniv" litar jag mer på blodplättarna än på Scientologerna:
www.youtube.com/watch?v=MwDiopprwsY

När Scientologerna för många år sedan försökte ragga folk i Malmö stod de i Södergatans mynning mot Stortorget. Öppningsrepliken var då ett glatt "Hej, vill du se en film?".
Sedan skulle man då hänga med upp i deras lokal och får se någon av deras propagandafilmer.
Antar jag. För mitt svar var ett stående "Nä!".

Bengavoice sa...

Jah Hollis är vaken. Det går inte att smyga en en referens till klassikerna utan att han märker det.
Jag inbillar mig att nästan alla religioner har ett ursprung i någon sorts god, fridsam och människovänlig tanke. Men det gäller inte för scientologerna. Deras filosofi bygger på den starkes förtryck av den svage, är en genomkommersiell bissniss och solitt lurendrejeri.

Alla smutsiga detaljer sa...

Nu blir jag orolig, "alla religioner har sitt ursprung...", knappast va. De flesta religioner bygger ju på att du på ett eller annat sätt ska kriga för överheten. Inge vidare. Sekter är per defenition otäcka. Det går inte att göra något åt det.

Bengavoice sa...

Alla, jag tycker om den gyllene regeln, som har motsvarigheter i de flesta religioner.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_regeln
Jag tror Jesus, Muhammed, Buddha och många andra var schyssta snubbar som vill väl. Sedan har präster, imamer, påvar, ayatollor och andra hänsynslöst använt sig av religionen i onda syften och som ett medel att kontrollera människorna.
Jag utgår från att du inte är beredd att jämställa scientologerna med Dalai Lama. Eller?

Alla smutsiga detaljer sa...

Om den gyllene regeln är vi så klart ense. Det är en utmärkt livshållning att försöka leva efter den. Sekter och religioner är något annat. Huruvida Jesus eller Muhammed var coola snubbar har jag ingen aning om. Jag tror dock inte bara att det är uttolkare av religioner som är farliga utan jag tror att religionerna i sig är dåliga. Det finns ingen religion som jag känner till eller hört talas om som inte bygger på något slags totalitär makt i grunden. Religion bygger på lydnad och underkastelse och det gör utövarna till redskap som kan kontrolleras av dom som så önskar. Jag har inget för att jämställa Dalai Lama med scientologerna, jag vet att scientologin utnytjar folk men vad vet vi om hur människor behandlas i Dalai Lamas skugga?
Nå, jag nöjer mig med den gyllene regeln och att du lovat att det går att göra något åt det.

Bengavoice sa...

Det är med religioner som med politiska läror. När människan inte längre tillåts tänka och välja själv, utan ideologin blir ett medel för att kontrollera folket, då är det förkastligt.
Ibland får politiska ledare, i eget eller andras intresse, närmast religiös ikonstatus. Vem vet, vi har kanske snart en Che Guevara-kyrka? Var Jesus möjligen en politisk ledare?

Jah Hollis sa...

På tal om Jesus ja:

www.youtube.com/watch?v=gC0GWKh26jU

www.youtube.com/watch?v=3RBKTo5K14M

Alla smutsiga detaljer sa...

Först håller jag med BV, den som slutar tänka själv är både farligt ute och farlig, sedan fick jag svaret av Jah :-)))

Anonym sa...

Jag förstår mig inte på denna helgonförklaring av Dalai Lama. Scientologerna är onda, Dalai Lama god. Kanske han bara är bättre på att manipulera.

Anonym sa...

misslyckad sekt är misslyckad

Det betyder iofs inte att man inte borde stå utanför tältet med en skylt som lyder "Scientologin vill ha dina pengar" eller dylikt.

Vill man raida Scientologerna bör man gå till:

whyweprotest (punkt) net

- och prata med fler personer i närheten.