fredag 3 oktober 2008

Nätköp med komplikationer

Dyra t-tröjor, anonym Klarabella och nyfiken katt. Det har sina sidor att handla på nätet. Jag antydde en gång i en kommentar att jag hittat intressanta saker på en amerikansk bryggerisajt. Det var några tröjor från Flying Dog-bryggeriet med motiv tecknade av bryggeriets och författaren Hunter S Thompsons hovkonstnär Ralph Steadman. Finkläder för en öltok som jag. Jag halade upp mitt Visakort och betalade utan att tveka något som visade sig bli 571 kronor och 30 öre för fyra fina t-tröjor.

I dag kom en avi från Posten, som glatt meddelade att jag kunde hämta ut mitt paket på Hemköp mot den facila summan av 284 kronor. Det visade sig vara 221 kronor i tull och 63 kronor i speditionsavgift till Posten. Då var redan bra mer än en tredjedel av det ursprungliga pröjset frakt. Jag anade att Tullverket skulle hålla sig framme, men inte att jag skulle få lägga nästintill på kronan 50 procent till priset.

Mannen på Hemköp var mycket förstående och berättade att tullens avgifter, som han uppfattade det, verkade väldigt godtyckliga. Han rekommenderade att man bad någon vän i USA köpa varorna och sedan skicka dem som gåva. "Har du inga vänner däröver? Då är det bara att sätta igång och chatta!"

Häromdagen stod jag i samma Hemköpkö för att hämta ut en tullfri laddning från Ginzas 40-kronorsrea (kolla, där finns en hel del fynd). Det sura inköpet i paketet var bluesfilmen "Lightning in a bottle" som jag köpt från samma butik någon månad tidigare, men som plötsligt bara försvunnit. Nåja, 40 spänn, tänkte jag och beställde en ny. Att sedan fyra plattor, varav en till fullpris, fick slå den följe var både bonus och minus.

Nåja, när jag stod där i kön knackade min granne musiknörden mig i ryggen. Han log glatt och sa "Vilken tur att jag träffade dig. Jag har haft så dåligt samvete för att jag inte har lämnat tillbaka filmen som jag lånade av dig på gårdsfesten".

Nu står jag med två exemplar av filmen. Lova att inte tala om det, men jag tänkte ge min dublett till en kompis som säkert skulle uppskatta den.

6 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Så generöst. Det kommer han säkert att göra. :-)

Anonym sa...

new

Alla smutsiga detaljer sa...

Himla snygga tröjor i alla fall. Pengar är pengar och när dom är slut är dom slut....

Bengavoice sa...

Hollis: Visst är det. Och visst gör han.
Alla: Så sant. Men jag skulle önska att man på något sätt kan få reda på vad saker och ting kommer att kosta i slutänden. Fast då ska man väl inte beställa saker från Amerika...

Ingvar Johansson sa...

bengavoice ! Det finns sätt som innebär ett visst mått av risktagande. Du kan be att paketet skickas som gåva/varuprov fast då har du ingen försäkring men slipper tull.

Anonym sa...

Dyra T-shirts!, kunde inte bli och fnissa lite då jag har en del erfarenheter av sånt där.
Men det är lätt att hålla sig för skratt när tullen får tag på ens cigarrbeställningar (men nog attan är det ganska godtyckligt allt).

/Zippo