onsdag 1 oktober 2008

Mysko paket väcker omgivningens intresse

Jag var en kvarts promenad hemifrån, hade sju kaffemuggar i två halvmeterlånga rör av grov papp, ingen väska och det spöregnade. Jag gick in i butiken med ett spretigt sortiment av billigt krimskrams för att uppfylla mina akuta behov: ett paraply och en rejäl plastkasse.

När jag stod i kassakön med mina varor och tre tjugor knackade mannen mig försynt i ryggen, pekade på papptuberna som jag med viss möda balanserade under armen, och frågade: "Var hittade du dem?" Jag förklarade att jag hade dem med mig in, och då försökte han igen: "I vilken butik hittar man sådana?"

Jag vet inte vad han inbillade sig att det fanns i rören. Det kunde vara korta med grovkalibriga pansarskott, exklusiva tapeter eller avancerade sexleksaker i diskret förpackning. Att de innehöll kaffemuggar, en gåva från en stor förening av offentliga organisationer, kunde han inte ha en aning om.

En tilltalande förpackning kan betyda mycket för själva produkten. Ibland tycker man omslaget verkar mer påkostat än innehållet. För att inte tala om varumärken. Med rätt logga kan man ta grova pengar för vilket skräp som helst. Det kanske var det som lockade den frågvise denna gången. På papprören stod nämligen med logotyp och allting: "Sveriges Kommuner och Landsting".

Inga kommentarer: