fredag 10 juni 2011

Må bra med musikalisk mångfald

"Det finns hopp för svensk musik". Så tänkte jag först börja den här lilla texten. Men så tänkte jag att det låter för mycket "det var bättre förr, ju förr dess bättre". Sanningen är kanske att svensk musik aldrig mått bättre än den gör idag.
Jag har under två fantastiska kvällar samlat argument som stärker ovanstående tes. I går var jag på ett studentkalas utöver det vanliga. Studentens bror drog in med sitt band och fick alla, från treåringen till mina 80-åriga fastrar, att studsa till Hojfen Balagans sprudlande brassiga Balkansväng. Knappa dussinet killar som till synes kunde varit vilka Lundastudenter som helst hoppar fram och rockar loss i något som inte står mina romska favoriter Fanfare Coicarlia efter.
I dag hamnade jag och kamraten på Far i hatten i Malmö Folkets park där Apolonia - även det ett försvarliga antal svenska ungdomar - serverade en dansant kompott av balkan, rock, reggae, orientaliskt och en nypa svensk folkmusik som överglänser de flesta som försökte något liknande under den glada proggeran.
Varför skulle det då generellt vara bättre nu än då? Jo, det beror på att de som var idealistiska ungdomar för trettio år sedan har blivit hängivna makthavare på kulturområdet idag. Titta bara på vad Malmö stad erbjuder stadens invånare och besökare i sommar. "Det är världsartister!" utbrast min unga arbetskamrat som jag träffade på Apolonia-spelningen.
För 20 år sedan tävlade Nisse Alroth och Ingvar Andersson om vem som skulle få spela gratis buskis för Malmöpubliken i Pildammsparken. Nu är det världsmusiken som fyller amfiteatern mitt emot Malmö Stadion, och för den delen en lång rad scener i olika delar av staden. Alla kan vara med, och det är en vacker bild av det mångkulturella och välkomnande Malmö.
Det finns hopp för svensk musik.

För den som är intresserad, Hojfen Balagans alter ego-band Discoteka Yugostyle spelar på Debaser Slussen i Stockholm på fredag den 17 juni och på Sommarscen Malmö på Enskifteshagen i Malmö den 10 juli.

4 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Idas Apolonia är ett/en av de band/artister som spelar på ett annat superbt musikställe i Malmö i sommar: Dr. Rocks konserter på S:t Gertrud. Jason & The Scorchers i torsdags var en höjdare. Många bekanta ansikten i publiken och en fantastiskt bra konsert.

Alla smutsiga detaljer sa...

Hade också studentkalas igår, dock utan livemusik. Det är jag glad för eftersom vi var 30 personer i mitt lilla vardagsrum. Det hade blivit väldigt trångt med ett band också :)
Hur som helst, man kanske skulle planera in en Malmösemester med tanke på utbudet. När kan ni garantera väder?

Bengavoice sa...

Alla: Välkommen! I Malmö har vi alltid väder.

Hollis: Synd att jag missade Jason. Men jag fick som sagt annat i ställen.
Ja, det är ju inte bara Sommarscen. Sedan är det ju Malmöfestival, och är man beredd att betala för sig händer det massor på St Gertrud, KB, Debaser, Babel och andra ställen.

Jah Hollis sa...

Jag funderar på att ha trubaduraftnar på min balkong, den har legat i träda alldeles för länge nu.

Alla: Välkommen! Som sagt, väder har vi alltid i Malmö. I natt hade vi till exempel den lägsta temperaturen i hela landet : +6 grader.