tisdag 11 augusti 2009

Staden och Soha bjöd på musikkalas

Ingen som var med och lyssnade på Soha i Pildammsparken i kväll kan väl ha varit missnöjd med hur Malmö stad använder våra skattepengar. Jag är faktiskt väldigt stolt över att vara Malmöbo när jag kan gå till parken och – tillsammans med en underbart brokig skara medmalmöiter – njuta av en artist som denna mångsidiga och härliga fransk-algeriska. Jag kan knappt komma på en ålder, hudfärg, klädstil eller annan mänsklig variation som inte gick att hitta i publiken.
Visst, inledningsvis skymtades en aning av Malmös avadå-attityd, och någon skulle kanske varnat det färgstarka Soha för att försöka få publiken att vifta med armarna redan till andra låten. Ganska få hade nog som Klarabella och jag lyssnat på Soha tidigare, men mot slutet av konserten hade så gott som alla kommit på fötter, svängde loss och sjöng med på språk som väldigt få av oss förstod.
På torsdag avslutas årets Sommarscen med norska Katzenjammer. Sedan är det dags för Malmöfestivalen, med Gang of Four, Stefan Sundström, Miss Li, Maria KcKee & Esther Rose Parks, Fanfare Ciocarlia, Bob Hund, Soundtrack of Our Lives, Thåström, Lady Sovereign och massor massor mer.
Festivalen kan vara en plåga med skit, krämare och oljud för oss som lever mitt i smeten. Men kultur- och musikfesten hyllar och stärker den positiva mångfald som är Malmös signum.

Några fler bilder från Sohas konsert finns på Flickr

10 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Oj, jag vill också åka till Malmöfestivalen - Gang of Four? I övrigt tror jag att det är bra för folkhälsan - att stan bjuder på kultur!

Baronessan sa...

Så härligt med håll-i-gång.

Bengavoice sa...

Precis, Alla. Gang of Four! Visst är det kul? Du är välkommen. Det finns inga festivalvakter som kollar att besökarna är skattskrivna i Malmö kommun. Till och med Vellingebor är välkomna.
Absolut, Baronessan. Vi har gott om sånt i Malmö. Eller rättare sagt - jag sitter på jobbet just nu - i Skåne.

Alla smutsiga detaljer sa...

Är nog inte vid kassa för att åka till Malmö i helgen eller...http://www.youtube.com/watch?v=sPJHQmJAiKA
man vet aldrig

Jah Hollis sa...

På vad baserar du antagandet att det var få som hört henne tidigare? ;-)
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/soha-kommer-med-solen-1.832140

Bengavoice sa...

Alla, jag tycker absolut inte du ska åka till Malmö i helgen. Gang of Four spelar nämligen inte förrän på torsdag.

Hollis, jag baserar mitt antagande på följande: I ett par månader har Klarabella och jag sett fram emot konserten och pratat om den. Jag har under denna tid inte stött på någon (present company excepted, of course) som hört talas om henne. I Pildammsparken igår träffade jag många bekanta, men ingen av dem hade lyssnat på Soha tidigare. De flesta verkade ha läst någon blänkare i gårdagens Sydsvenskan.

Alla smutsiga detaljer sa...

Äsch, skrutt också. Nä - då får det va´.

Alla smutsiga detaljer sa...

Den stora frågan kvarstår - hur var dom? GoF!

Bengavoice sa...

Alla, den frågan har jag nu besvarat i nästa inlägg. Jag kan tillägga att King och Gill, som torde vara i min ålder, hade en avundsvärt ungdomligt upprorisk attityd. Trots att stenansiktet Gill såg ut som en kommissarie Rebus på speed och att King studsade på som en duracellkanin förutom att han mitt i en låt satte sig ner på scenen och knöt skorna.
Musikaliskt? Inte jättebäst men riktigt bra.

Alla smutsiga detaljer sa...

Åh, vad jag önskar att jag varit där... och du, ålder har ingenting med antal år "på nacken" att göra.