torsdag 30 juli 2009

Modet att tåla tålamodet

"Jag satt en gång på en presskonferens där den amerikanske football-legenden (förlåt, Hollis) Mike Ditka spydde sin galla över 'soccer': 'Jag har hört att en match kan sluta 0-0. No score, no winner. Fattar ni så tråkigt?' Han har inte fattat nånting. "
Jag började skriva ovanstående och fick en akut känsla av att jag skrivit det förut. Jag hittade det i ett inlägg från 17 maj 2007, och i dag är det värt att upprepas. "Tråkig" tillhör de ord som sämst beskriver kvällens match mellan Malmö FF och AIK. Besvikelse, gastkramande, briljant, ineffektivt, utklassning – alla funkar, men inte tråkig.
Känslorna svallar lika högt efter en sådan här match som under den. Besvikelsen över den uteblivna segern får experterna på läktaren och i Sydsvenskans kommentarspalt att kräva tränarens avgång, nytt spelsystem, inköp av nya spelare och andra mer eller mindre desperata åtgärder.
Nånting måste såklart göras för att laget ska börja vinna. Mitt förslag är – mål. Skoj åsido, visst måste något förändras för att resultaten ska komma. Men den match jag såg var så imponerande – frånsett det där synnerligen viktiga måleriet – att den kalibrering som krävs är ganska liten. Ge mer förtroende till några unga spelare, framförallt den uppenbarligen hete "Ålen" Mehmeti och tillsätt den annonserade tjänsten som mental tränare.
Sedan handlar det om tålamod och kontinuitet. Vi vinner inte allsvenskan i år. Men efter denna känsloblandade festkväll på Stadion kan jag inte vara full av annat än tillförsikt.

6 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Jaså, den där football-legenden han finns inte i verkligheten då, egentligen?
Problemet, om man ska se det som ett sådant, är ju att man inte får några mängder poäng bara för fint spel utan att göra ett och annat mål då och då. Det är ju inte konståkning det handlar om. ;-)

Bengavoice sa...

Vad är Ditka och vad är verklighet? Är det nån som egentligen vet? (Fritt efter Dag Vag)
Som jag försökte antyda är inledningen ett citat från tiden före den hollistiska insikten, innan jag förstod att legenden aldrig kan förenas med sanningen.
På fråga 2 svarar jag: Ja. Just därför behövs det ack så krävande tålamodet.

Alla smutsiga detaljer sa...

I valet mellan ett lag som spelar skitfotboll och inte gör mål och ett lag som spelar vacker fotboll och inte gör mål är det för en gångs skull ganska enkelt. Att se fotboll som bara en fråga om att vinna och ta poäng tycker jag är fel. Fotboll är också konst!

Jah Hollis sa...

Jag förstod det, att det var ett citat från den oupplysta tiden.
Men varför ska just MFF-anhängare alltid vara så förbannat tålmodiga?

Jah Hollis sa...

PS: Här hoppade det in en kommentar precis när jag lade in min. Bäst måste väl ändå ett lag som spelar snygg fotboll o-c-h gör mål, massor av mål, vara. DS.

Bengavoice sa...

Som vanligt håller jag gladeligen med alla (obs gement "a") som överhuvudtaget yttrar sig. Men om Hollis idealresultat inte infinner sig måste vi gå på Allas linje och kräva stilpoäng i Allsvenskan.
Varför, Hollis: Blessed are the meek, for they will inherit the earth.