lördag 16 maj 2009

Ibland känner jag mig som Basil...

I Fawlty Towers, eller Pang i bygget, finns en oförklarlig trappstump på hotellets ovanvåning. Det är några trappsteg upp, en krök och lika många trappsteg ner. Ingen dörr, ingen begriplig förklaring.

Nu har jag upptäckt att liknande fenomen finns på andra håll. Eller vad sägs om ovanstående VVS-konstruktion, som jag stötte på när jag tog en sväng i källaren i vårt hus? Jag ber vänligen läserketsen (och inventarierna) att återkomma och förklara för mig varför den ser ut som den gör.

6 kommentarer:

Robert sa...

Det kanske är ett sätt att undvika resonans (== skrikande rör)?

Eller så hade rörgubben en massa korta rörstumpar liggande i sin låda, och han pallade inte kapa nya längder.

Alla smutsiga detaljer sa...

Jag har ingen förklaring till varför men jag kom snarare att tänka på Brazil än på Falty towers. Fantastisk film för övrigt.

Jah Hollis sa...

Det är en glurp. Och anledningen till att man monterar in en sådan är en gammal yrkeshemlighet bland rörmokare.

Klarabella sa...

Kanske för att det inte ska vara för eluttaget...säger mamma.

Alla smutsiga detaljer sa...

Nu kan jag ju inte att kommentera twitter men jag vill ändå berätta att jag verkligen gillar åska!

Bert sa...

Jag kanske har en förklaring.