lördag 30 maj 2009

Briljant och rolig musik med enkla medel

Vad sägs om Fly me to the moon, ledmotivet till Love story, Killing me softly, Hotel California och I will survive? Inte precis min stil, kanske du svarar. Och när jag sedan fyller på med "...samtidigt" tänker du "Vilken jävla röra. Bengavoice är slut som artist".

Nåja, det har jag varit ganska länge. Men det är inte The Ukulele Orchestra of Great Britain. Kolla bara:



Jag fick tipset om den briljant musikaliska och brokigt roliga orkestern vid det besök i huvudstaden som jag nu är på väg hem från. Jag far genom ett blomstrande Sydsverige badande i solsken och ser och hör allt jag kan hitta med gänget på Youtube. Jag skrattar och får ståpäls om vartannat.

Om du inte kände till dem förut är de värda att kolla in.

20 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Men det var värst vad du hänger i min stad nu för tiden.

Bengavoice sa...

Oj, det var inte min avsikt att inkräkta. Förlåt. Men jag har svårt att hålla mig borta från en lång rad goda kamrater som flyttat dit från orter som Ängelholm, Malmö, Laxå och Göteborg.

Alla smutsiga detaljer sa...

Nä, nu missförstod du - du är så välkommen så.

Eva Nygren sa...

Fasen, jag fattar inte var folk bor! Trodde att du hade varit i Köpenhamn men ASD bor väl uppåt någonstans. GE MIG EN KARTA ÖVER VAR ALLA BOR!!
Tack för ett toppentips, sådan musikalitet och humor!

Bengavoice sa...

Alla, missförståndet var snarare en avsiktlig förvrängning av budskapet (jag tramsar mycket med sånt). Men visst har "värst", "hänger" och "min stad" en viss klang?

Eva, visst är Köpenhamn den närmaste huvudstaden, och i viss mån går tåget därifrån till Malmö genom det sydsvenska landskapet. Men denna gång hade jag varit i vår svenska huvudstad Stockholm.

Om du vill ha en karta som visar var Alla bor ska du nog fråga henne och inte mig.

Visst är UOGB bra?

Bengavoice sa...

Glömde förresten Georg Friedrich Händel i uppräkningen. Det är han som skrivit ukulelekompet.

Alla smutsiga detaljer sa...

Jag också, för övrigt bor jag i detta huset: http://allasmutsigadetaljer.blogspot.com/2009/05/strackbank.html

Eva Nygren sa...

Nej inte den Alla, utan alla ni som inte är jag ... nämen, ni åker hit och dit och det är tåg och bilar och cyklar och städer och alla utom jag verkar veta var andra är men jag vet inte alls var. Typ: Hur jag undrar var ni är. Förstår du nu?

Bengavoice sa...

Jepp, Eva. Man kanske ska geopositionera alla (med litet a) blogginlägg? Eller sätta en liten gps-manick på alla (även här) så att man via nätet kan ha koll på varann. Skulle vara effektivt även på åldringar och tonåringar som av olika skäl inte hittar hem.
Nej, det är lugnare att sjunga med Magnus, Brasse och Eva: "Där är där man inte är, här är här där man är. Här har man alltid med sig".

Alla (stort A): Nära till krogen. Najs.

Alla smutsiga detaljer sa...

Jupp! Och en riktigt bra en med massor av storbildsfotboll!

Jah Hollis sa...

Denna ukuleleorkester var faktiskt och spelade på Victoria i Malmö redan på hösten 2006 (dom kan ha varit här fler gånger). Så hade du spetsat öronen då, hade du inte behövt ta omvägen om Stockholm för att hitta dom.

Alla smutsiga detaljer sa...

Omväg? Nä, nu får du förtydliga dig!

Bengavoice sa...

Förtydliga är ordet, sa Bull. Du, Hollis, som har så spetsiga öron - kunde du inte vässat din tunga och tipsat om konserten redan då? Nu är i senaste laget.
Jag skickar fakturan för Stockholmsresan.

Jah Hollis sa...

"Jag fick tipset...vid det besök i huvudstaden..." Tipset tycks ha vandrat en lång omväg, bland annat via Malmö där dåvarande nöjesbilagan Dygnet runt en gång hade en special om ukulelens popularitet och då bland annat skrev om denna orkesters kommande besök i Malmö, och jag undrar om inte du BV läste om dom då med, men att dom sedan sjunkit ner i det undermedvetna och livades upp igen i Stockholm. Och hade du frågat så ...
Och visst är det en omväg att bege sig till Stockholm. Om man egentligen ska någon annanstans.

Bengavoice sa...

Det behöver inte vara en omväg att resa via Stockholm, även om man egentligen ska någon annanstans.
Och det kan inte fan hålla reda på vad alla mer eller mindre obskyra publikationer skriver om alla mer eller mindre obskyra artister som spelar överallt. Och alltid.
Men det är sant, jag reste till Stockholm i akt och mening att få tips om intressanta ukuleleorkestrar. Att sedan min kompis blev språkdoktor och ställde till ett hejdundrande baluns och jag träffade många gamla och nya vänner liksom bara råkade.

Jah Hollis sa...

Om man ska till Köpenhamn (från Malmö) är det en väldig omväg att åka via Stockholm. Men nog om detta, nu ska jag till Stockholm...

Jah Hollis sa...

PS. Något du vill veta däruppifrån? DS.

Bengavoice sa...

Det skulle i så fall vara om det surrar rykten om någon nyskapande kazoo- eller näsflöjtsensemble.
Akta dig så att tåget inte hamnar i Södertälje. För det vore att ta en omväg.

Baronessan sa...

Helt fantastico! jag blir grymt imponerad av folk som sjunger i olika stämmor - och här helt olika sånger - som inte faller in i varandras sång.

Bengavoice sa...

...och nu tar jag chansen att se dem i verkliga livet. Den 23 april spelar de på Palladium i Malmö. Jag har bärgat ett par biljetter. Om du är intresserad, kolla in och boka via Kulturcentralens hemsida.