söndag 8 februari 2009

Det stinker om min fototriss

Lukt eller doft var temat för veckans fototriss. Jag kanske håller på att ramla över till begreppet "stank", i alla fall i ett par av mina bildexempel.

Det börjar med Broloppet 2000. Typ 80.000 pers sprang över Öresundsbron, och några av dem behövde kissa. Öresund fick en aningen gulare färg och kulare doft.

Långt senare, inte långt därifrån, på andra sidan av samma hav. Tången vid Skanör sprider en omisskännlig lukt. Nu pratas det om att samla ihop den och producera biogas av den.

Revingefältet väster om Vombsjön är en härlig resväg från stan till landet. De frigående korna tittar oförskräckt och nyfiket på oss när vi rullar förbi. Det doftar sommar och landet.

10 kommentarer:

Anonym sa...

'There's something rotten in the state of Denmark' Nu vet jag ju vad det är oxå ;)
Ha en riktigt skön kväll! Kramis

Synnøve. sa...

Kissdoften i havet är ingen golukt...
Tången kan bli golukt kanske...
Men den sista bilden den är golukt..
Kram Synne.

Anonym sa...

Det här känns bekant - tångdoften är väl den mest påträngande. Men det går snabbt att vänja sig och lära sig tycka om den!

sinneskatten sa...

Jag ler åt dina val kiss och tång är väl sisådär.
Men våmbsjön där har jag tillbringat en semester för 15 år sedan en mycket vacker trackt

Photos by Storm sa...

Bra förstabild men när det gäller doft så föredra jag kossor och svensk sommar, självklart/Lis

Klarabella sa...

Är det möjligtvis kossevägen? Det ser verkligen ut som en bild från en svensk sommar!

annalarssonphotography sa...

Hehe.. Åt den första bilden - den är faktiskt komisk och får bli mitt val! För att den är så udda. Inte för att jag föredrar kissande män, men den får en att reagera och skratta.

De andra bilderna är också bra.
Du inleder med skratt, allvar och avslutar med trygghet och sommar. Har du tänkt på det? :)

Kika gärna in hos mig och ha en finfin söndagkväll! :)

Unknown sa...

Tur att du förklarade bild nr 1, annars hade det varit en konstig tillfälligt att alla dem stått där samtidigt. Gillar tång"doft""lukten" eftersom blåstång är ett bra tecken på ett friskt hav. (Hade med det i min triss också denna vecka). Men favoriten blir nog ändå den härliga bilden av kossorna vid bilen.

Jah Hollis sa...

Snygga bilder du visar BV, man kan nästan känna doften/lukten från dom.
Doften av rötad tång är inte att leka med. Biogas? Är det sådant folk släpper i från sig när dom är på bio?

Baronessan sa...

Så gulligt att de tog sig ända ner till vattnet för att kissa. Korna vinner - jag är kogalen!