tisdag 24 maj 2011

Bara supportrarna kan stoppa våldet

Det var ett tag sedan, men i kväll känner jag att jag behöver ta till bloggvapnet.
I lördags satt jag vid datorn och var två klick ifrån att betala 495 kronor för en av de få återstående biljetterna till derbyt mellan Malmö FF och Helsingborgs IF. Jag valde att låta bli. Det är det enda jag är glad för just nu.
Jag har alltid betraktat supporterkulturen i min allsvenska klubb, Malmö FF, som relativt positiv och fredlig. Med lätt nedlåtande tonfall har jag kommenterat andra klubbar som dragits med våldsamma kardborrar i sina svansar och sagt "Sånt har inte vi i MFF". Efter skandalen på dagens Skånederby är jag nere på jorden igen.
Det spekuleras i att samma person, efter att HIF gjort mål, först kastade en smällare mot Helsingborgs målvakt, varpå han blev utpekad och bortstött av den övriga Malmöklacken, och slutligen hoppade in på plan och började veva mot Helsingborgs spelare.
Kanske det häri finns en gnutta hopp. Det må talas om fler poliser, hårdare tag och livstids avstängningar – men jag tror det är supportrarna själva som måste lösa de här problemen. Det är för mycket "hata-hata-hata" och för lite respekt och insikt om att det behövs två för en tango.
Alla lag – och därmed deras supportrar – lever på att systemet funkar. Det är till allra största delen ett gemensamt grundläggande arbete mellan klubbarna, som sedan skapar möjlighet för den spektakulära konkurrensen, kampen som kittlar publiken. Det begriper de allra flesta. Men så finns de som inte fattar, som inte inser varifrån gräset, läktaren, tröjorna och den glada bollen kommer från.
Det måste vi övriga supportrar förklara för dem. Helst genom att sluta hata-hata-hata och börja visa varann respekt, men i annat fall genom att sparka ut bombkastarna ur klacken.

7 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Studera bilden här:
http://aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/malmoff/article13077465.ab

Jag tolkar det som om en och annan av hans vänner på läktaren hejar på honom. Matchvärdarna däremot tittar åt ett annat håll och orkar inte ens dra upp händerna ur byxfickorna. Även arrangörerna har nog ett och annat att bidra med för att stoppa idiotin.

Bengavoice sa...

Ja, det akuta problemet måste nog lösas med bättre säkerhet. Men på lång sikt tror jag de grundläggande attityderna måste förändras.
Vägvalet är hur vi ska betrakta klackarna: Som ett gäng mordiska babianer som måste hållas i bur för att inte attackera allt och alla, eller som sunt tänkande människor som älskar fotboll och har respekt för sina motståndare. Jag tror det är möjligt att uppnå det sistnämnda.

Jah Hollis sa...

Som någon kommenterade någon annanstans: folk som springer in på planen under en pågående fotbollsmatch i tron att de gör något bra har nog inte bara problem med sitt förhållande till fotbollen. De kan nog ställa till trubbel på flera områden.

Bengavoice sa...

Ja. Jag tror sunda och stödjande gemenskaper är bra för individer som riskerar att hamna i den skiten. Tänk om supportergänget kunde vara en sådan gemenskap?

Ingvar Johansson sa...

Precis Bengt, jag tror också att den långsiktiga lösningen ligger hos klubbarna och i supporterleden. För en tid sedan satt jag intill HIF-klacken där några element vrålade för full hals att de skulle knivskära domaren efter matchen. Efter slutsignalen går spellarna fram och tackar samma klack för stödet. Märkligt. AIKs förhållande till sin firma ska vi inte tala om.

Beträffande Skånederbyt så hoppas jag innerligt att HIF överklagar om fotbollsförbundet tilldömer dem segern med 3-0. De hade gjort fem om de fått hålla på.

Bengavoice sa...

Ingvar, under andra förhållanden hade jag svarat: "Med tanke på de båda lagens uppvisning av offensiv kraft och defensiv hönsgård har du säkert rätt. HIF hade säkert kunnat göra fem mål - men MFF hade såklart gjort minst sex."
Efter det som hände i tisdags tycker jag vi alla - och inte minst vi blåe - gör bäst i att lägga den verbala tuppfäktningen åt sidan. Jag hade mycket hellre sett en förlust med 0-5 än det som verkligen hände. Eller för den delen hellre än att situationen varit den omvända och det varit HIF-are som sabbat matchen och givit MFF tre gratispoäng.

Jah Hollis sa...

Sitter man och vrålar att man ska "knivskära domaren" är man ju sjuk i huvudet och behöver hjälp av någon slags hjärnskrynklare.