söndag 8 mars 2009

Pippi på läktaren i Madrid?

Jag har tidigare fått hjälp av min trogna läsekrets med till höres malplacerad musik som strömmat ur min TV-burk. När jag i kväll slöglodde på Madridderbyt mellan Real och Atletico hörde jag på nytt något som väckte min undran.
Från läktaren hördes stundtals melodin "Här kommer Pippi Långstrump". Visserligen inte med den texten, men melodin gick inte att ta fel på. Tydligen är det Atleticos fans som har den i sin repertoar, men man kan undra hur den kommit dit.
Den tråkiga lösningen är att filmerna och TV-serien varit lika internationellt poppis som Pippi Långstrump-böckerna, och att den trallvänliga melodin hamnat på de spanska läktarna den vägen. Den mer braskande varianten är att melodin är någon spansk folksång, och att Jan Johansson helt enkelt snodde den. Fast så kul är det nog inte.

5 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Inte bara i Spanien:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/article1749868.ab

Bengavoice sa...

Tack för tipset, Alla. Det är kul att svensk kultur sprids över Europa.

Alla smutsiga detaljer sa...

Kan inte låta bli ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=O99gQAlxsOk

Bengavoice sa...

Häftig film, Alla. Vilket tryck! Och plötsligt hittar vi kopplingen mellan Pippi Långstrump och Bruce Springsteen.

Alla smutsiga detaljer sa...

Aaaargh, trååååigt!!!