fredag 19 oktober 2007

Mitt sommarlov med det vilda gänget

Sitter och slöglor på Sam Peckinpahs "The wild bunch" från 1969. Hårda gubbar, tuffa tag, blodet skvätter och ond, bråd död.

Men så, när William Holden, Ernest Borgnine och det vilda gänget rider in i en mexikansk by sjunger byns invånare för sina gäster. Jag blir lite förvånad att de valt att sjunga Anita Hegerlands landsplåga "Mitt Sommarlov". De har visserligen översatt texten till spanska, men den går onekligen att känna igen. Kolla fem och arton in på klippet så hör du.

Anita, som senare både sjöng och fick barn med Mike Oldfield, plågade landet med sin version 1970, filmen kom 1969. Är det en alltför vågad gissning att den då nioåriga Anita hade någon filmintresserad person i sin omgivning? Jag har sökt med ljus och lykta på internätet, men inte hittat någon uppgift om vem som skrivit musiken - och inte texten heller, för den delen.

4 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Det är ju den gamla mexikanska folksången "Mis desocupadas del verano" nedtecknad av Don Jah Hollis de la Mescalio y Tequila någon gång kring den mexikanska revolutionen. Eller hur det nu var...
Den lär finnas på någon obskyr singelbaksida med Los Lobos.

Jah Hollis sa...

Du får trimma ditt ljus och din lykta:

sv.wikipedia.org/wiki/Mitt_sommarlov

www.youtube.com/watch?v=v9wdzSP73XQ

www.manati.info/fotos%20manati/golondrina.asp

Bengavoice sa...

Bra hittat, Hollis!
Jag blev konfunderad eftersom jag kollade just den wikipedia-sidan. Men så läste jag sidans historik, och såg att uppgiften lades till i går.
Det var kanske fler än jag som såg på TV.

Jah Hollis sa...

Inte helt otroligt.
Jag mer hörde än såg filmen när jag jobbade.
Det var ett väldigt skjutande och skrikande och gnäggande och mycket "aaaarrrrghhhh" och andra gutturala läten. Men det är en bra film.