måndag 11 augusti 2008

Briljant boxning duperar samvetet

Vart fjärde år överraskar jag mig själv med att gilla boxning. I vanliga fall är jag inte tilltalad av denna självförsvarets ädla konst, men när det vankas olympisk boxning på TV vaknar det vilande intresset till liv som på en given gonggongsignal.

Dagens match i fjädervikt mellan ukrainaren Lomatjenko och ryssen Selimov kan komma att bli hela spelens bästa match, och den kom redan i första omgången. Eftersom boxningen inte nyttjar någon seedning i OS hamnade revanschmötet från fjorårets VM-final redan i första rundan. Lite dumt om ni frågar mig. Nu tror och hoppas jag att Lomatjenko, som fick revansch för förlusten i VM, sopar banan med allt motstånd och tar guld.

Matchen var alldeles bländande, där ryssen hade en rejäl ledning efter första ronden. Men sedan vaknade ukrainaren och vände till en klar seger. Det var bländande boxning, snabba fötter och händer, smattrande slagväxlingar och inte minst en nästan lekfull attityd med glimten i ögat.

"Men de slåss ju", säger vän av ordning. "Man ska ju inte bruka våld." Jag vet. Jag går alltid några ronder med mitt samvete när jag blir alltför tänd av boxning. Till mitt nobla självförsvar brukar jag säga att de olympiska boxarna är väl vadderade och inte utsätts för särskilt långvarig misshandel.

Dessutom räcker det med att titta lite på sport-TV för att inse att det kan vara värre. TV4 Sport har tydligen lagt ned toppfotbollen och NBA-basketen nu när den kommit med i de flesta kanalutbud. I stället tycker TV4 att svenskligheten ska berikas med – förutom poker i parti och minut – rallarslagsmål i en bur, där alla medel är tillåtna. Och på SVT, den där kvalitetskanalen, snubblade jag häromdagen in på ett danskt wrestling-spektakel, ni vet sån där på förhand uppgjord pellejönsbrottning. Det gläder mig inte att mina licenspengar används till att visa töntar som slår varann i huvet med bord och kastar ut domaren bland publiken.

5 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Boxning och speedway, det är riktig idrott det.
Inget att ha dåligt samvete för, att man gillar en bra fajt.
Detta däremot är jag mer tveksam till:
www.uk.ufc.com/

Bengavoice sa...

Det är just sådan där "ultimate fighting" som TV4 Sport fyller tablåerna med numera.
Speedway, absolut. Men jag blir tveksam om boxningen när jag ser hur den skadar utövarna. Det är inte för inte som det finns ett begrepp som "ringvrak".

Alla smutsiga detaljer sa...

UMF och sådant skräp håller jag mig för god för. Jag är dessutom stark motståndare till att vi numera tillåter proffsmisshandel i Sverige. Det kan konstateras att lagen innehåller väääldigt många kryphål även om jag faktiskt var med och försökte täppa till så många jag kunde.
Amatörboxning i lätta viktklasser däremot kan vara riktigt sportigt och spännande. Tycker inte du behöver skämmas för din febless.

Bengavoice sa...

Nej, skäms gör jag väl egentligen inte. Då hade jag nog inte slöbloggat om det.
Problemet med den trevliga och ofarliga (?) amatörboxningen är att den ofta leder till tyngre missbruk. Säg den talangfulle amatör som inte drömmer om att iklädd bar överkropp få skallen sönderslagen under femton ronder.

Jah Hollis sa...

Eller om att knocka någon i första ronden.