fredag 15 februari 2008

Direkt eller medvetslös?

När jag via en länk i min förra förvirrade föreläsning blickade bakåt i mitt skrivande påminde jag mig om närheten mellan orden "lättsam" och "ledsam". För att inte glömma bort det noterar jag ett annat intressant ordpar: "omedelbar" och "omeddelbar". De båda orden är till förväxling lika men kan ibland vara varandras raka motsatser.

(När jag nu googlar lite och kollar Svenska Akademiens ordlista kan jag inte hitta ordet "omeddelbar" någonstans, utom 90 googleträffar som alla verkar vara felstavningar av "omedelbar". I detta sammanhang blir det till exempel kul med den ruskiga skildringen av hängningar på medeltiden "...knäcker nacken och sliter av ryggmärgen vilket ska orsaka omeddelbar medvetslöshet varefter den livdömde dör av syrebrist medans densamme är i koma". Men frånsett ordet "livdömde", som tål att funderas på, är det ju inte ett dugg kul om "omeddelbar" är ett ord som jag hittat på själv. I vilket fall skiter jag i det och skriver vidare som om inget hade hänt.)

Det har ju en viss betydelse om en människa man pratar med är omedelbar eller omeddelbar. Jag höll på att skriva att de båda orden ibland kan vara beskrivningar på mina barn, så lika men ändå så olika. Men det gjorde jag inte.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Apropå SAOB/SAOL,,
Lita inte på nätversionen.
Jag mejlade dom om en felstavning en gång (i samband med vilt blogsurfande) och fick ett skamset svar. Ungefär:
Själva boken scannas i en scanner. Infon tolkas av ett OCRprogram (Optical Caracter Recognition)och publiceras uppenbarligen på hemsidan utan korrektut ;-)...
Vad gör man när det står fel i facit?
Concrete Kid

Jah Hollis sa...

Om en människa kan vara omedelbar, borde en människa även kunna vara medelbar (det skulle väl vara motsatsen).
Jag vet inte om det är så, men ordet finns, kolla med en googling.
Fast jag skulle tolka det som att man är medel-bar, man är bar på medel, man är med andra ord pank!

Bengavoice sa...

Betongbarnet, Ordlistan har jag i bokform, den är en god vän. Ordboken på nätet, håller jag med om, är inte världens bästa. Lite kul: Nätboken har nu kommit till ordet "TRIVSEL". På hemsidan berättar de nyheten att nu har ett häfte kommit ut med med TOK–TRIVSEL. Då mår man vansinnigt bra?

Hollis, då betyder alltså omedelbar att man har pengar? Jag tror jag ska samla på mig lite exempel och skriva något om o-orden som inte finns utan o. Hur ofta hör man till exempel om något som är omkullrunkeligt? Eller tympligt?

Jah Hollis sa...

Är man omedelbar, så har man så man klarar sig.
Med tymplig gjorde jag som Lars-Gunnar Andersson brukar göra, jag googlade (ska uttalas på göteborgska) och fann att det finns folk som använder ordet som en motsats till otymplig, fast ordet inte finns i ordlistan.
Tymplig skulle då vara hanterbar, lätthanterlig.
Jo, det finns många o-ord att ge sig på, som oländig och odalbonde.
Det senare är då en bonde som inte bor nere i dalen.

Bengavoice sa...

Hollis, vad gäller "tymplig" tror jag att "otymplig" är ursprunget. Men det vore nästan logiskt om det liksom gått varvet runt.

Här finns lite mer i ämnet, ibland över gränsen till trams:
http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt022.html