måndag 24 september 2007

Abonnemanget har upphört...

Femhundra spänn ville Telia ha för att skriva över telefonabonnemanget på landet från barnens morsa till mig. Stugan är min sedan ett par år, men formellt stod telefonen i hennes namn.

Det kändes som sura pengar, så jag bestämde mig för att avsluta abonnemanget och leva på mobilen. Därför bad jag barnens mor ta kontakt med Telia för att avsluta "sitt" abonnemang. Vilket hon gjorde - som sig bör - via telefon.

När dottern några timmar senare ringde till mig hemma i stan svarar en allvarlig röst som säger "abonnemanget har upphört - utan hänvisning". Konstigt, tyckte flickan, som själv på flickors vis använt luren flitigt bara några timmar tidigare.

Själv får jag kalla kårar och tänker på Hasse Alfredson och Lasse O'Månsson som i sketchen "Telefonnumret" från 1963 dramatiserar en gangsterhistoria i televerksmiljö som slutar med en ödesmättad röst som väser i luren: "Abonnemanget har upphört".

Det kanske inte riktigt är maffiametoder, men nog är något tokigt när Telioterna klantar sig dubbelt. Först ger de sig på fel telefon, sedan stänger de av den efter begäran per telefon från någon som inte äger abonnemanget.

4 kommentarer:

Jah Hollis sa...

J-o säger jo. H-a-n säger han. S-s-o-n säger sson, säger Josahananon.
Ja, ja, det är nog rätt i alla fall...

Bengavoice sa...

De föreslår också ett nytt försvar för Sverige, som kanske kan aktualiseras på nytt:
Telefoner längs hela kusten som ringer om fienden invaderar. När han svarar säger en röst på ryska: "Det är mamma. Kom hem!"
Jag hade "Telefonnumret" på singel, men kan inte hitta skivan. Nån tjuv sitter väl och skrattar ihjäl sig. Rätt åt honom.

Jah Hollis sa...

Vilket osökt leder till detta:
www.youtube.com/watch?v=gvj1QGqfQyg

Bengavoice sa...

Telia rättade raskt och lite skamset till sitt misstag när vi tog kontakt med dem. Men i dag, en vecka senare, kom ett brev där Telia meddelade att de enligt begäran avslutat abonnemanget. Men det är fortfarande tut i luren...