måndag 14 december 2009

Sluta gnälla på Zlatans prioriteringar


"Konstigt att man ifrågasätter den som alltid har ställt upp i stället för att ifrågasätta den som tackar nej". Vad Thomas Wernersson tycker är att vi ska ställa oss bakom den nyvalde assisterande förbundskaptenen Marcus Allbäck, som helt saknar erfarenhet som tränare och ledare. Däremot verkar han inte förstå varför det finns ett brett stöd för Zlatan Ibrahmovic – en av världens tio bästa spelare och frontfigur i världens bästa klubblag med ett intensivt program både i spanska ligan och i Champions League – som har valt att vila från landslaget som inte kommer att spela någon match av betydelse på närmare ett år.
Sveriges Television-kommentatorn Wernersson får såklart tycka vad han vill, precis som Sveriges Radio-kollegan Ralf Edström. Särskilt den senare har manifesterat sig som en urbota anti-Zlatanist. Men som den urbota Zlatanvän jag är ser jag hur vissa tar chansen att kritisera honom så fort chansen dyker upp. Och när han nobbar landslaget är det rena rama julafton.
Jämför med reaktionerna när Peter Forsberg tackar nej till en träningsturnering med Tre kronor. Ingen kritik, alla experter har full respekt och förståelse för att Foppa gör en mogen och genomtänkt prioritering. Men när det gäller Zlatan duggar antydningarna tätt om att han sviker och inte riktigt har den där blågula känslan.
Men precis som Peter Forsberg har väl Zlatan Ibrahimovic under flera år visat att han älskar att spela i landslaget och inte vill något hellre än att lyckas med Sverige i ett stort mästerskap. Men skillnaden mellan dem är väl denna: Foppa tillhör inte längre de allra bästa spelarna, men Tre kronor är oftast med i guldkampen i VM och OS. Zlatan däremot är en av världens klarast lysande stjärnor, medan Sveriges fotbollslandslag inte riktigt kan hävda sig i den yttersta eliten.
Jag är övertygad om att Zlatan är nyckeln till Sveriges möjligheter att nå framgång i EM och VM under de närmaste åren. Och har har ju faktiskt gjort några insatser i landslaget som skrivits in i den svenska fotbollshistorien.
Så kära förståsigpåare, acceptera att Zlatan befinner sig på en nivå där han prioriterar klubblaget Barcelona i de spanska och europeiska ligorna före träningsmatcher med det betydligt sämre svenska landslaget. Och grabbar, gå med i den nya folkrörelsen och hälsa Zlatan välkommen tillbaka till landslaget till hösten, när de har något att spela för igen.

5 kommentarer:

Magnus sa...

Hej Bengt!

Stödjer helhjärtat ditt korståg mot Antizlatanisterna men på en punkt har du fel. Jämförelsen med Foppa haltar lika mycket som Foppa gör med sin trasiga fot och krossade revben. Dessutom såg jag honom i Ängelholm för några veckor sedan och han håller fortfarande världsklass. Åtminstonde i Ängelholm.

Alla smutsiga detaljer sa...

Det är utmärkt att Zlatan tackar nej eftersom det ger utrymme för andra förmågor. När det väl kommer till kritan kommer så klart Zlatan att vara med och då är vi alla glad. Jag håller helt med om att han gör rätt prioriteringar! Länge leve Zlatanismen!

Alla smutsiga detaljer sa...

Föresten förlåt - ämnet var tydligen inte öppet för mig...sorry.

Bengavoice sa...

Var haltar det, Magnus? I att Foppa avstår av andra skäl? Jag pekar främst på reaktionerna. Ingen kallar Foppa för svikare.
Med "grabbar" vänder jag mig till exåtvidarna Wernersson och Edström. Ursäkta min otydlighet; mitt budskap är såklart riktat till Alla.

Alla smutsiga detaljer sa...

Fint, jag ser mig härmed som en av grabbarna - med glädje och utan ironi.