måndag 26 oktober 2009

Budskap är inte lätt. Särskilt de svåra.


Påverka, påverka, påverka. Vi vill ständigt påverka andra människor att vara och göra på ett visst sätt. Köp vår tandkräm, vaccinera dig mot svininfluensan, fira semester i Skåne, städa ditt rum, skriv oftare på din blogg, motionera mera, ät mer fisk, rösta på Gösta, gå med i den nya folkrörelsen. Både privat och i yrkeslivet utsätts man ständigt för en ström av budskap som ska få en att agera — och utsätter andra för detsamma.
Exemplet i filmen ovan är ett briljant exempel på hur man borde kunna påverka omgivningen att göra det man betraktar som "gott" genom att göra det kul. Det finns ett par exempel till på rolighetsteorin.se.
Sedan har vi den andra sidan. Det är skönt att se att den unga generationen betraktar Sverigedemokraternas budskap som så absurt att det är skrattretande. Nu är rasisternas möjlighet till verkligt inflytande i samhället ett så överhängande hot — i vissa fall en realitet — att vi inte kan vänta på den dag vårt land styrs av de unga som ser ett blandat samhälle som naturligt.
Jag funderar på allt detta pratande i medier om "Hur hantera Sverigedemokraterna". När jag skriver detta börjar reprisen på SVT:s Agenda, där C-Maud, S-Mona, AB-Lena och Expo-Daniel sitter och pratar om hur, var, när och varför Sverigedemokraterna ska få lov att yttra sig. Jag har hört och läst en lång rad liknande resonemang den senaste tiden. Risken är att allt detta prat "om" förstärker Sverigedemokraternas "alla-är-mot-oss"-attityd och underblåser deras rättshaveristiska retorik. (Just till denna stack drar jag väl mitt eget blysamma strå i detta nu.)
Hur ska man då agera? Jag har inga svar. Det är lite betryggande att höra att Maud och Mona säger sig vara överens om att inte gå den danska vägen och tävla om att plocka åt sig SD:s intoleranta förslag. Det har ju knappast försvagat de danska rasisterna. Hoppas de ledande kvinnorna kan behålla sitt förnuft till dess de toleranta tonåringarna tar makten.

8 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Grattis på födelsedagen!

Bengavoice sa...

Tack, Alla. Det grattas i parti och minut på Facebook och epost. Men du är ensam om att använda bloggkanalen. Hittills. Blir man extra poppis när man närma sig 50?

Alla smutsiga detaljer sa...

Ja, nu är ju du och jag inte fejan-kompisar och inte heller utväxlar vi e-post så... Och självklart blir man mer poppis när man närmar sig 50 - hoppas jag även om jag har närmre till 40 än 50 ännu så länge. Fast, kan man säga så? Det går ju liksom inte att backa bandet.
Annars, om bloggposten. Ja, men det där med att försöka påverka ligger väl i vår natur. Vi vet bäst och vi är lite egoistiska. Du berättade ju till exempel själv om en konferens på temat "tala för att övertyga" tror jag det var.
När det gäller sverigedemokraterna så tänker jag ta debatten - varje dag. Problemet är att vi låter oss luras till att bara diskutera deras huvudfråga. jag vill sätta agendan och istället prata om skatter, förskola, jobbpolitik och vad det nu kan vara. Då avslöjar jag dom. Så måste det vara. Jag är övertygad om att vi måste lära oss av dom misstag som gjorts i våra nordiska grannländer. Jag är övertygad. Och den unga generationen - ja, visst finns det hopp.

Alla smutsiga detaljer sa...

PS, varför har ni bara arr på engelska när ni ska sälja Skåne?

Bengavoice sa...

A. Visst har du närmre till 40 än 50. Om du reser från Lund till Malmö och befinner dig i Hjärup är det närmare till Lund än Malmö. Även om du är på väg åt rätt håll.
B. Du bråkar säkert mer med sverigedemokrater än jag gör. Men visst försöker de lirka alla dina relevanta ämnen - jobb, skatter, skola ossevidare - till att handla om invandring och flyktingpolitik? De verkar ha en medveten taktik att slänga fram lögner och envist hävda dem, hur mycket belägg för motsatsen man än presenterar.
Såg förresten Åkesson och Söder i Skånehuset i Kristianstad i dag. Fick en känsla av de svarta riddarna i Sagan om ringen, det står en air av isande kyla omkring dem.

Alla smutsiga detaljer sa...

Hm, fast - om du är påväg till Malmö kan du ju vända tillbaka. Det kan inte jag.

Isande kyla, det var rätta ordet. Jag tror man måste träna sig i självförtroende och argumentationsteknik. Jag kanske hänger med på kursen:-)

Bengavoice sa...

Varför vända åter när man är på väg till Malmö?
Jag vill förtydliga: Jag är inte tveksam till att ta fajten och argumentera mot SD:s åsikter. Däremot funderar jag på de många diskussioner i medierna där man pratar om Sverigedemokraterna, där de blir ett objekt. Det kan öka vi-mot-dom-perspektivet, i deras retorik alla-mot-oss-perspektivet.
För övrigt lider jag med dig. Bajen hör hemma i allsvenskan.

Alla smutsiga detaljer sa...

Det blev lite tokigt där, med Malmö och så men i övrigt håller jag med. Sluta objektifiera SD och ta snacket - det är enda sättet.
Så till Bajen, tack, det behövs - det är smärta i mitt Bajenhjärta. Det är sant att allsvenskan blir lite fattigare, men super-1an lite rikare. Som väl är börjar bandysäsongen i morgon!