söndag 14 september 2008

Festivalen borde få Carlsberg på bättre tankar

Den lyste som månen över den europeiska ölfestivalen, Carlsbergs välkända logotyp. Tiotusentals ölentusiaster hade vallfärdat till Köpenhamn och köade tålmodigt för att få smaka på ett gigantiskt urval av brygder från hela världen.

Festivalen hölls i Carlsbergs gamla bryggeriområde, och den danska bryggarjätten hade en stor monter. Men även om hemmalaget kryddat sitt vanliga pilsnerutbud med imagestärkande finöl som Semper Ardens och Jacobsen - och för säkerhets skull fyllt på med storsäljande importer som Budweiser, Kilkenny och Guinness - blev deras stånd ett av de minst lockande.

För vad är en dansk international lager när man kan få en amerikansk imperial stout, eller för den delen en svensk stormaktsporter? På festivalen fanns såväl underbart smak- och alkoholstarka belgiska årgångsbrygder som skräckinjagande Afrikainspirerade banan- och kokosnötöl.

Om Carlsbergs ledning gjorde sitt jobb och tog en runda på festivalen för att kolla in konkurrensen - nu när den fanns på deras egen bakgård - borde de i ärlighetens namn tänka om angående den reklamslogan de använder för att sälja sitt synnerligen almindelige öl: "Carlsberg - probably the best beer in the world".

Probably not.

8 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Och då undrar ju jag om du särskilt vill framhålla något som man bör prova när mässan kommer till Stockholm i helgen (eller vi har ju vår egen mässa som inte har något med Carlsberg att göra men ändå) en hel del producenter lär ju vara på plats här också.

Bengavoice sa...

Katalogen är 324 sidor och listar 99 utställare, indexet innhåller sisådär elvahundra ölsorter. En del att välja på...
Jag var på Stockholm Beer Festival en gång för väldigt länge sedan. Den är nog lite större nu.
Tips, ja. Det beror mycket på vad du gillar. Amerikanska Yeti Imperial Stout erbjöd kraftfullt tuggmotstånd. Flying Dog-bryggeriet från samma land gör en rad kul brygder med lika kul etiketter. Snake Dog IPA är inte att leka med. I Belgien görs världens godaste öl. Gouden Carolus Cuvee van de Keizer bryggs bara på nån gammal kejsares födelsedag varje år. Kul kuriosa och riktigt gott öl. Hoppas du kan få tag på en äldre årgång, för mig fanns bara 08 kvar.
Och så Sverige förstås. Dugges 1/2 Idjit är bra för svarta själar. Och så ska du prova Ocean Old Smokey. Grabben i baren blev inte alls glad när jag uppriktigt tyckte den luktade kattpiss.

Alla smutsiga detaljer sa...

Okelidokeli, tror dom skryter med 1400 sorters öl, whiskey och cider på Stockholm beer. Jag har varit där några gånger och det är kul att kolla dom små tillverkarna som man kan ha lite svårt att hitta annars. Ska ta med dina tips, särskilt den där för svarta själar. Tror dock jag hoppar över kattpisset....

Bengavoice sa...

ASD, om du gillar små svenska bryggare med stora svarta själar ska du verkligen kolla in Dugges. De har förutom 1/2 Idjit även en helidiot och en perfekt dito. Jag blir lite kär när ett bryggeri ger sina öl namn som Holy Cow och Bollox. Kolla på www.dugges.se.

Jah Hollis sa...

ASD: Den här mässan hade inget mer med Carlsberg att göra än att den ägde rum i deras gamla lokaler i Valby (vilket gav plats till fler besökare än tidigare år). Det påpekades noga i informationen att Carlsberg var med som vilken annan utställare som helst.
Som BV påpekar fanns det ingen chans att smaka mer än en bråkdel av allt. Och eftersom jag ibland blir lite svag för cider testade jag till exempel Westons Old Rosie Scrumpy som var cider med äkta känsla och smak.
Men utbudet av cider och perry var ett intet jämfört med till exempel det på Camras ölfestival i London som jag var på för något drygt år sedan.

Alla smutsiga detaljer sa...

BV - problemet med idjterna är att de är liiiite alkoholstinna för min smak. Annars håller jag med ;-)
Jah, nej det är ju egentligen självklart att det inte är Carlsberg som arrar, så släpper man ju konkurenten över bron. Klart man inte hinner med alla - man tappar ju dessutom (smak)sinnet efter ett tag, i alla fall brukar jag göra det...

Ingvar Johansson sa...

Bengavoice ! Om sextiotalet brukar man ju säga att de som minns något var inte med. Borde inte samma sak gälla ölfestivaler ??

Bengavoice sa...

Esping, du avslöjade mig.
Det blev sammanlagt faktiskt ungefär femton olika öl, tio centiliter av vardera. Det blir typ tre pints, inget som gör mitt minne sämre än det redan är.
Jag vet, jag måste skärpa mig.