torsdag 24 januari 2008

Tyskt frisyrfusk fällde svenskarna

Gastkramande var bara förnamnet på Sveriges snöpliga förlust mot Tyskland i handbolls-EM. Jag anser mig inte vara särskilt nationalistisk, men när det dyker upp gula tröjor och blå byxor på en idrottsarena tar en patriotisk parasit över hela organismen, jag får hjärtklappning och svettningar och reagerar inte på andra intryck än hur det går för de svenska. Går det bra blir jag sprudlande lycklig, går det illa blir jag sur och gnällig.

När det gäller matchen mot Tyskland tycker jag att svenskarna var värda platsen i semifinalen. Tyskarnas målvakt var alldeles för stor, det fanns liksom ingen vinkel kvar att sätta straffarna. Men framförallt menar jag bestämt att man skulle dra av två mål för tyskarna eftersom de hade så fruktansvärt fula frisyrer. Det måste ha stört de svenska spelarna och är att betrakta som osportsligt uppträdande. Infärgade mohikaner, hockeyfrillor och tuppkammar borde likställas med doping. Tränarens mustasch var dessutom så stor att den hindrade svenska kontringar på kanten.

Det blir ganska mycket snack om denna brottning med boll numera. Om Sverige gått till semi hade jag varit rejält avundsjuk på Olala. Han är på väg till Norge för att fjäska för handbollshöjdare så att VM-finalen om tre år spelas i Malmö. Hoppas att han lyckas, och att det till dess kommer en regel som förbjuder stötande hårkreationer.

6 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Ett lag som har en målvakt som heter Bitter måste man ta på allvar, oavsett vilken kroppsbehåring hans medspelare och ledare har.
Det gjorde tyvärr inte alltid de svenska spelarna. Man får inte lobba straffar i ribban eller missa klara frilägen i en sådan match.
Sedan har väl inte Sverige alltid varit något frisyrföredöme. Staffan Olssons Status Quo-frissa var väl på gränsen.

Anonym sa...

Konklusjon..
Förvirra din motståndare genom att klä dig som en tuppgök..
Sun Tzu
a.k.a
Concrete Kid

Jah Hollis sa...

CK: Ja, nu är det ju enhetlig klädsel (utom för målvakten då) som gäller i lagsporter. Så där faller den taktiken. ;-)

Nisse Nietzsche
a.k.a.
JH

Bengavoice sa...

Jag tycker dessa kommentarer stärker min ursprungliga tes. Frisyrer och mustascher används konsekvent för att få motståndarna ur balans. Vilket framgångsrikt leder till straffar i ribban och missade frilägen.
Det är bara en del av det stora tyska smaklöshetsoffensiven, som också innehåller läderbrallor, ompaompamusik samt reklam för Ajax alprengöring och Riesen chokladkola.

Anonym sa...

Tysklands andremålvakt har det fina, riktigt tyska, namnet Fritz. Det är rätt coolt.
Precis som en hel del tyska frisyrer. Tycker jag, då.

Bengavoice sa...

Olala,
Möjligen har jag en emotionellt ansträngd relation till frisyrer, eftersom jag sedan många år saknar sådan. På hårfronten har krullputtar måhända tolkningsföreträde före biljardbollar...
Bitter & Fritz, det låter något det. Kan vara en dålig tysk deckarserie eller ett hälsovådligt erbjudande på Pickwicks pubmeny.