torsdag 24 juli 2008

Lugnt lantliv hänger på mattan

Livet levs bäst i en hängmatta. Jag vaknar tidigt och känner mig lite seg efter gårdagens samkväm i stationshuset. Himlen är blå och vinden svag, perfekt läge för att hissa den brasilianska mellan poppel och björk.
Det är rätt kyligt så tidigt, men jag vet att solen snart klättrar över annexets tak. Denna lite frusna vetskap är nästan lika skön som de värmande strålarna när de väl kommer.
Här somnar jag om en stund innan jag masar mig upp för att mecka första morgonkaffet. Ett par talgoxar joxar runt i björken under glada skratt och kvitter. Larssons lamm vandrar bräkande till den södra delen av storhagen. Vinden lockar löven till ett stillsamt brusande.
Tre bilar kör förbi på två timmar, den tredje kommer med tidningen. Jag får kramp i vaden när jag krånglar mig ur hängmattan och trampar i en grop på väg tillbaka från brevlådan så att jag måste tömma tofflan på grus.
Vet inte riktigt varför jag skulle kliva ur över huvud taget.

10 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Somliga har det bra..
Medan somliga får slita i sitt anletes svett i "supervärmen". ;-)

Bengavoice sa...

Jag kämpar för att förneka det faktum att jobbet inte väntar längre än till måndag. Och då har Jah Hollis säkert några undangömda semesterveckor kvar i bakfickan?

Pellgringo sa...

Själv ligger jag och drar mig i sängen i ungefär 2 timmar innan pappa tvingar mig komma upp och äta frukost. Jag skulle vilja bo på Ursa Beta Minor där det är subtropiska stränder överallt och alltid lördag kväll.

Bengavoice sa...

Alltid lördag kväll? Då ska man väl inte ligga och dra sig? Dessutom är det väl inte varmt och mysigt varken på stranden eller i hängmattan om det är sent på kvällen?

Pellgringo sa...

Nä, men man kan ta kvällsdopp och grilla revben :) Och det kan nog va skönt att ligga i hängmattan som är upphängd mellan två palmer och titta ut över havet när man käker de underbara revbenen.

Bengavoice sa...

Det låter inte dumt. Men det blir nog tråkigt att ha det så hela tiden. Till och med du skulle tröttna på revben.

Pellgringo sa...

Jo, risken finns kanske, men om jag skulle tröttna på revben så grillar jag lammkotletter, oxfiler, flintastekar m.m. och har pommes och mängder av bearnaisesås till det, sen massor med glass och läsk i frysen och kylen som står några meter från hängmattan.

Bengavoice sa...

Jag ger mig. Vi flyttar dit.

Jah Hollis sa...

Man kan ligga och dra sig även lördagskvällar.
Tro mig.

Anonym sa...

Tvekar inte ett ögonblick på att det är en sann Pelle som talar!