fredag 4 juli 2008

Ett oväntat möte i naturens stillhet

I gårdagens betraktelse över naturens välsignelser citerade jag kort Philemon Arthur & the Dungs låt Naturen, "Tänk vad naturen är underbar, tänk vad naturen är fin".

Sången är nog, om sanningen ska fram, inte en renodlad hyllning till naturen, utan innehåller kanske en del iakttagelser av mänsklig påverkan som kan förleda betraktaren att tolka det som naturens gåvor:

Känner du lukten från havet och skogen?
Det är grannens septiktank
Hör du vågorna som slår mot stranden?
Det är grannens vattenklosett


Jag satt i den stilla kvällningen med en öl medan lugnet spann sin väv omkring mig. En lätt bris dröjde sig kvar och lockade poppelns löv att sjunga sin stilla sång. Fåren på Larssons äng bräkte ibland, och ett par kråkor hade ett kort kraxande kvällsgräl.

Då hörde jag det plötsligt långt borta i fjärran, det välkända, oftast välkomna, men i denna miljö så sällan hörda ljudet. Hemglassbilen. Den haltande Helan och Halvan-melodin ljöd omisskännligt någonstans i nordost.

Jag blev både upprörd och irriterad. Även om jag vetat var glassbilen befann sig hade jag ju ingen chans att hinna dit innan den tutade i nästa by. Dessutom hade jag redan köpt glass på Ica i Sjöbo.

16 kommentarer:

olaric sa...

http://www.youtube.com/watch?v=DRZk5v2bWyA

Bengavoice sa...

http://www.youtube.com/watch?v=nNjPgE1muTM

Jah Hollis sa...

www.youtube.com/watch?v=9UVFFl1U_WM

Inte för att jag är bevandrad i avlopps- och byggkonst, men brukar man ha både septitank och vattenklosett?
Eller handlar det om två olika grannar, varav den ena är ansluten till va-nätet?

olaric sa...

Om man inte är ansluten till det kommunala avloppsnätet måste ju det man spolar ner ta vägen nånstans. Och då hamnar det i septitanken.
En språklig fråga i sammanhanget är faktiskt om det heter septitank aller septiktank. Bengavoice hade skrivit det sistnämnda först. Jag hade mage att rätta honom i ett sent telefonsamtal i går och han ändrade, men nu vet jag inte. Man kan nog säga/skriva båda.
Möjligen heter det egentligen septiktank, men eftersom det är svårare att säga håller det på att glida över i septitank.
Och så här mycket har jag nog aldrig tidigare skrivit om en sån här skitfråga.

Jah Hollis sa...

Men man måste väl vara ansluten till någon vattenledning för att få vatten till sin vattenklosett?
Grannen har alltså vatten, men inte avlopp om jag fattat saken rätt.
Går då allt vatten från hushållet också ner i septi(k)tanken?

olaric sa...

Ja, det måste man. Jag har nu ingen sakkunskap om Bengavoice grannes va-lösningar, men sedan torde det vatten han spolar i toaletten gå ner i septi(k)tanken. Tillsammans med annat. Vattnet från till exempel handfaten bör inte hamna på samma ställe, eftersom det kostar pengar att få tanken tömd. Detta vatten kan istället gå till en trekammarbrunn eller, om man är försiktig och bara använder lite sånt vatten långt ut på landet, rakt ut i marken.
Egentligen ska man nog helst inte koppla en toalettstol direkt till en septitank, eftersom vattnet faktiskt inte rinner ut. Det får vara en snålspolande i så fall. Det bästa är om man har en sån där stol som separerar fekalierna från det andra.
Men har man en trekammarbrunn kan man utan problem låta en vanlig toalett få utlopp för sina avträden där.

Bengavoice sa...

Herrar Hollaric,
Med förundran och glädje läser jag det spännande meningsutbyte mitt enkla citat lett till. Jag vill upplysa om att texten, och därmed grannen, tillhör Philemon Arthur & The Dung och inte mig. Vilka medlemmarna är i detta mytomspunna band är för allmänheten okänt, men jag kan avslöja att det inte är jag.

Jag lyssnade som vanligt okritiskt på Olaric och ändrade till "septitank". PA&D hade tydligen rätt från början, så nu är k-et återbördat. Vis av skadan är jag därför skeptisk till Olarics föreläsning om avloppsteknik.

Jag har inte kommunalt vatten i Skartofta, dock vattenklosett med trekammarbrunn och infiltrationsbädd (ett ord som inbjuder till vidare associationer). Vattnet pumpar jag med elektrisk hjälp upp från en egen brunn (ej den av trekammartyp).

Hittills har kretsloppet haft tillräckligt lång omkrets, men det kanske är ren tur.

Jah Hollis sa...

Hur vet du att Philemon Arthur & The Dung inte bor i trakten och att ni därmed kanske har gemensamma grannar?
Fast du hade väl inte huset när dom skrev låten.
Dock kan både dom och/eller grannen med septi(k)tanken och vattenklosetten teoretiskt sett bo kvar där.
Du kan vara något stort på spåren här!

olaric sa...

Nu blev det skitkrångligt, det här.

Bengavoice sa...

Min granne bodde inte heller här när låten skrevs. Han kanske bodde bredvid någon av herrarna Hollaric. Vattenklosetten fanns dock i detta hus innan jag köpte det.

Septiktanken och vattenklosetten kan också tillhöra olika grannar. Har den möjligheten berörts någon gång under diskussionen?

olaric sa...

Nå...
Har din granne septiktank eller inte?
Och har han vattenklosett? Eller har du någon annan granne som har det och är han/hon i så fall inom hörhåll om vinden ligger rätt?
Vi måste gå till botten med det här.

Bengavoice sa...

Mina grannars sanitetsinstallationer skapar inget obehag, varken akustiskt, visuellt eller nasalt.

Jag upprepar att PA&D:s text knappast kan avse min enkla boning eller dess omgivning. Eventuell sinnespåverkan ska enligt texten tas för "lukten från havet och skogen" respektive "vågorna som slår mot stranden". Det är ungefär tre mil till närmaste hav, och skogen har du själv planterat minst dubbelt så långt härifrån.
Möjligen kan någon våg slå mot Vombsjöns strand, men det är tveksamt om det ljudet skulle färdas mer än två kilometer.

Det börjar bli dags att spola den här diskussionen...

Jah Hollis sa...

Jag vill bara avsluta med att jag på ett tidigt stadium framförde möjligheten att det kunde röra sig om två olika grannar.

olaric sa...

Är det nån som helt säkert vet vilket band han spelade i, han som Larsson köpte huset av?
Och det är fortfarande inte utrett huruvida Larsson har vattenklosett.
Fekalier är förresten ett rart ord.

Bengavoice sa...

Jah Hollis, det gjorde du. Tyckte väl jag hade läst det någonstans i denna ofantliga textmassa.

Olala, Larssons får bor granne med mig, inte Larsson själv. Han bor i Spritfabriken, med vattenklosett liksom alla andra i byn. Den verksamhet Larssons företrädare bedrev i fastigheten var upphovet till dess benämning i folkmun. Om det kan finnas en koppling till PA&D:s musik får du själv avgöra.
Fåren har inte vattenklosett.
Fekalier är inte i någon bemärkelse rart.
Natti.

olaric sa...

Nu har jag varit och försökt undersöka saken närmare på plats. Och när bara fåren höll klaffen kunde man visst höra ett svagt porlande ljud, som kunde vara en vattenklosett. Och en svag bris förde med sig en doft som möjligen härrörde från en septiktank. (Det var inte från Bengavoices trekammarbrunn, det kollade jag. Man måste ju verifiera bevisföringen.)
Även om inte mysteriet har tätnat har det definitivt inte fått någon upplösning...