lördag 5 juli 2008

Från Saltkråkan till racing och fotboll

När kvällskylan tvingar mig in i stugan låter jag TV:n stå på i bakgrunden. SVT 1 visar den gamla racingfilmen "Le Mans" från 1971 med Steve McQueen. Väldigt mycket motorvrål, experimentella bildvinklar och närbilder på tidstypiska detaljer. Men i brist på annat låter jag den rulla.

Plötsligt ser jag att Malin på Saltkråkan till slut dumpade den där tvålfagre Peter och gifte sig med en tysk racerförare. Den allvetande Internet Movie Database ger mig rätt, rollen som Anna Ritter spelas av Louise Edlind. Hon heter nu även Friberg och satt en vända i riksdagen för folkpartiet häromåret. Jag trodde hon helt avstått från en internationell filmkarriär. Tydligen blev det en rulle, och när man ser resultatet kan jag förstå varför det inte blev fler. Okej, jag var ingen uppmärksam tittare, men ändå...

Det påminner mig om mitt möte med hennes älskade lillebror Pelle. Stephen Lindholm lät sin skådespelarkarriär stanna vid rollen som Pelle på Saltkråkan. Han blev sedan journalist och fackligt aktiv i Journalistförbundet.

Vid förbundets kongress 1989, närmare bestämt den 14 juni, hade jag någon timmes lucka i programmet medan de flesta övriga ledamöterna hade olika gruppmöten. Jag lyckades hitta en TV och tittade på fotbollslandskampen mellan Danmark och Sverige. Så fort Stephen fick en paus i sitt möte kom han ut, såg mig framför TV:n, och frågade hur det gick i matchen.

Hur trovärdig är en journalist när inte ens hans kollegor i fackförbundets högsta beslutande organ vägrar lita på vad han säger? Den gode Stephen hann säga både "Lägg av", "Sluta skoja" och "Men alltså vad blev det egentligen?" innan han motvilligt förstod att jag talade sanning: Danmark vann med 6–0.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Malin var ju med på tv-reklam. Jag tror att det var coop-reklam.

Anonym sa...

jag skrev ju in min adress. Det är ialla fall din dotter..

Jah Hollis sa...

Det måste varit då de danska tidningarna frossade i rubriker som "6-ORGIEN".
En mörk händelse i det svenska fotbollslandslagets brokiga historia.

Bengavoice sa...

Klara, jag tror jag vet vem du är...

Hollis, jag tror det var matchen då Lasse Eriksson fick chansen i målet. Olle Nordin valde sedan att satsa helhjärtat på Ravelli.

Klarabella sa...

Jag var utloggad. Nu har jag länkat till dig, Ammi och Hollis. Hoppas det blev rätt. Ååh. Jag längtar till resan. :D

Jah Hollis sa...

K: Utloggad ska man inte vara. :-)
Din länk till min sida blev helt rätt, så nu lägger jag in en länk till dig på min sida som tack.
Känner du kanske lite resfeber?
Jag tror det kommer att bli en fin semesterresa.

Klarabella sa...

Mammas dator!

Bengavoice sa...

Sedär, Klarabella, ännu ett av livets mysterier har blivit löst. Hälsa Lexington och de andra.

Jah Hollis sa...

Tack för kommentaren!
Njut av din semester!