onsdag 30 juli 2008

Jag är för dum för att fatta vad fåren säger

Medan Göteborgsklacken i bakgrunden högljutt stöttar sitt lag i UEFA-cupmatchen mot Basel sitter jag i aftonsvalkan och glor ut över min äng och betesmarkerna där bortom.

Med en ruskig samordning hör jag plötsligt ett antal människolika röster som ropar "Bää, bää, bää...". Jag ser då att hela Larssons fårskock har något gemensamt att säga mig. Alla de sisådär 20 fåren tittar rakt på mig – de är kanske 50 meter bort – och skanderar sitt entoniga "Bää, bää, bää". De verkar väldigt eniga, engagerade och fokuserade.

Två frågor sätter sig i mitt huvud, och jag har ännu inte funnit något svar:
A. Vad är det de försöker säga mig?
B. Vad händer när lammen tystnar?

4 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

I en annan tid när jag var riktig lantis bodde jag granne med en fårhage ett tag. Fåraherden eller vad man nu ska säga pratade faktiskt med sina får. Hagen var jättestor och när han kom ut i hagen och ropade på sitt vad jag antar fåraspråk så kom de från alla håll i full galopp. Det ska väl tilläggas att mannen i fråga har en för oss andra näst intill obegriplig dialekt från någon ö i den blekingska skärgården vilket kanske hänger ihop med något, vad vet jag.

Bengavoice sa...

Så fåren kanske pratar blekingska? Jag ska fråga Larsson var de kommer från. Han brukar för övrigt använda en hund för att få fram sitt budskap till de ullbeklädda.

Jah Hollis sa...

Såsom andra får(skallar) av djurisk och mänsklig sort söker de efter en ledare. En stark kvinna/man.
Och de har av allt att döma kommit fram till att denne ledare ska vara BV.
Här har du din skock, nu är det bara att sprida budskapet, vilket det nu kan vara, över världen.

Bengavoice sa...

Den här flocken verkade redan ha diskuterat och kommit fram till en ståndpunkt som de energiskt framförde till mig. Då de redan var väl samordnade tror jag inte det var mina ledaregenskaper de efterfrågade. Möjligen kan de behöva hjälp med en kommunikationsstrategi, eftersom de hade svårt att nå fram med sitt budskap.