måndag 15 december 2008

Snövit final med becksvart slut

(Visst är det en bra rubrik?)

Alltså, när jag för första och antagligen enda gången får höra orden "beers on the house" på stampuben, då har jag den grå telefonen och en vit helg.

Jag har under mina beredskapsdagar drabbats – visserligen ganska lindrigt, men ändå – av mjältbrand. Men det har lugnat ner sig, och jag lämnar mina hungriga barn för att tillsammans med vännerna kämpa för gängets ära i årets stora quizfinal.

Min nykterhet kan i sammanhanget möjligen betraktas som doping. Men i så fall är jag inte den ende som fuskar. Quizmaster Bryan har lagt "The Uncut inquisition – The ultimate music and movie quiz book" i kopiatorn och börjar kvällen med att servera ett smörgåsbord av bokstäver som ska kopplas samman med olika popband. Om jag hade pluggat lite skulle jag fixat hela rasket. Men det hade jag inte. Något att lära av för framtiden.

Vad som sedan händer när ljuset mycket lägligt slocknar, just när vi är inne i den dramatiska rättningen, lär vi aldrig få veta. Plötsligt har i alla fall ett av lagen väldigt många fler poäng än alla andra. Nästan fler än alla andra tillsammans, känns det som.

Vad hände egentligen under minuterna innan Meghan fiskade fram sin röda cykellykta? Varför kunde hon inte hitta framlampan? Vad hände innan värmeljusen plockades fram ur pubens mörkaste gömmor? Innan Mon tog fram sin kläm-fast-på-glaset-läslampa och jag min lilla lyspinne för 98 spänn på Clas Ohlsson? Vad hände egentligen i mörkret?

Jag vet i alla fall vad som händer sedan. Inget ljus, ingen ström, ingen kassaapparat. Barmästaren tillkännager slutet på civilisationen ("ni som vill betala med kort får komma tillbaka en annan dag") och att den ekonomiska krisen är över ("free beer at the Pickwick").

Själv väntar jag på att i alla fall beställa en gratis Coca-Cola när jag blir avbruten av den förnedrande prisutdelningen. Det återstår bara att vandra från mörkret, ut i dunklet – med de benlösas glada firande ringande i öronen – och med cykeln mellan benen svansa hem till de sovande telningarna. Där har jag i alla fall två rätt.

8 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Men, vem går på krogen med en "kläm fast på glaset-läslampa" eller för den delen "lyspinne från Clas Olsson"? Hm, mysko!

Bengavoice sa...

Det gör vi som börjar bli lomsynta och är luttrade av mångårigt quizzande i en belysning som skulle få Arbetsmiljöverket att få hjärnsläpp.

Klarabella sa...

Men hörredudu? Jag sov faktiskt inte när du kom hem. Eller jo..Eller nä..Eller va?

Bengavoice sa...

Det kanske ska vara "sövande". I forgot the pricks...
Abasko.

Jah Hollis sa...

Jag kunde ju fått din gratisöl annars (tänkte inte på det). Och så skulle vi lagt in protest och begärt att hela finalen skulle göras om. Fast vi hade ju ytterligare ett lag före oss i mörkret.

Zaarcastic sa...

ajaj, inte kul med mjältbrand (vad det nu innebär)
försök lista ut vem jag är, om du kan!

Klarabella sa...

Hihi! Jag vet! Jag vet!

(vem Chokladpudding är)

Bengavoice sa...

Det var ju inte så svårt att lista ut vem ChokladPudding är. Den som klickar på namnet i kommentaren får veta. (Och vi som känner dig kan ju titta på bilden.)
Kul att du tittade in!