lördag 6 december 2008

En omskakande studie i mänsklig anatomi


När min familj för sex år sedan tog ett värdigt och känslosamt farväl av Farmor, min mor, i ett kapell i Ängelholm, insåg jag att det var första gången i mitt 42-åriga liv som jag såg en död människa. Något år senare passerade min buss platsen för en ruskig trafikolycka i Lund. Även denna gång var åsynen av en död person omskakande, om än på ett annat, mer skrämmande, sätt.

I dag avslutade min bokcirkel läsåret med en resa till Köpenhamn och utställningen "Bodies". Där fick jag uppleva döda människor ur ett helt annat perspektiv. Det var en väldig studie i den mänskliga anatomin, helt uppbyggd av människokroppar som preparerats på olika sätt. Vi gjorde en fascinerande tur bland flådda och blodlösa kroppar, uppfläkta för att visa oss hur kroppen är uppbyggd med skelett, muskler, organ, in i minsta detalj.

Vetskapen om att det var, eller hade varit, riktiga människor gjorde såklart upplevelsen av Bodies ännu starkare. Det har påståtts att kropparna tillhört kinesiska fångar som avrättats. När vi frågar personalen på utställningen får vi ett välrepeterat svar om att det är människor från Kina som donerat sina kroppar. Närmare bestämt? Ingen aning.

Vi var en ganska omskakad sextett som klev ut vid Rådhuspladsen och upptäckte att vi vandrat runt bland lårmuskler, kapillärer, revben, foster och mjältar i två och en halv timme.

Den uppfriskande och aptitstärkande promenaden – under min ganska förvirrande ledning – till Café Halvvejen var nog vad vi behövde. Otroligt nog lyckades vi denna lördag i julruschens upptakt få bästa bordet på denna pyttelilla och okända pärla bland Köpenhamns krogar. En jultallrik, ett par öl och en snaps senare jazzade vi därifrån. Utan att ha sagt särskilt många ord om ämnet för dagens möte, Etkar Kerets bok "Åtta procent av ingenting". Men det gjorde inte så mycket.

6 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Kan inte låta bli att fundera över hur sjutton ni hamnade på just denna utställning...

Bengavoice sa...

Utställningen är kontroversiell, påkostad och oerhört välbesökt. När vi lämnade var kön säkert mer än hundra meter lång. Vårt uppdrag är att utforska och förstå mänskligheten. När anatomin stimulerar intellektet är det därför vår plikt att vara på plats!

Alla smutsiga detaljer sa...

Ok, då är det ju glasklart :-), tyckte bara det lät som om det var lite osmakligt för en ickemedicinare.

Bengavoice sa...

...och kontroversiell är bara förnamnet. En av mina medbesökare har forskat vidare och bland annat upptäckt att denna är en av många likadana utställningar över hela världen. De har väckt mycket misstro, inte minst i kristna krestar.

http://en.wikipedia.org/wiki/BODIES..._The_Exhibition

Alla smutsiga detaljer sa...

Allright, då väcktes plötsligt min nyfikenhet.

Klarabella sa...

Jag har fått en attack, läsameningsfulla/viktiga/intressanta(JH och BV-stuk) bloggar.

För ett par nätter sedan drömde jag en mardröm. Någon mördade en massa och la kroppsdelarna på olika ställen, brr ruskigt.

Jag tycker nog att farmor var mer skrämmande...fast jag har ju inte sett en död människa från en bilolycka. Men det kanske är mer våldsamt eller ja, jag kan inte riktigt hitta ordet. Eller jag har nog fel och bara svamlar, men att ha träffat farmor innan och se henne sen, det är nog mer skrämmande. För mig.