lördag 22 augusti 2009

Lysande final på levande festival

Den totala förvirring som rådde kring Billy Pauls olika framträdanden i Malmö i går slutade i total insikt: Den 74-årige gubben från Philadelphia har det fortfarande i sig. Tillsammans med Malmös unga soulgarde rev han vid halvtretiden i natt av fyra låtar i den gamla frikyrkan Babel. Det blev repris på de två han sjungit på Stortorget tidigare under kvällen, tillsammans med samma band plus Malmö Symfoniorkester, ”Am I black enough for you” och naturligtvis ”Me and Mrs Jones”. På Babel fyllde han sedan på med den oväntade ”Don’t think twice it’s alright” av Bob Dylan och slutligen – den jag inte visste om jag ville höra honom riskera – ”Your Song”. Billy Paul gjorde tillsammans med det tajta bandet en lysande version av Elton Johns låt, som den gode Billy redan gjort världens bästa inspelning av.

Klubbspelningen på Babel var visserligen inte en del av Malmöfestivalen, men jag tror inte den blivit av om inte festivalens avslutningskonsert på Stortorget varit en hyllning till The Sound of Philadelphia. Symfoniorkester med Anders Eljas, soulband, Pauline, Tingsek, Anna Maria Espinosa, Christian Waltz, Mats Nileskär och som rosen på tårtan denne farbror Billy.

Det har blivit några musikrundor på festivalen de senaste dagarna. Gang of Four har efter trettio år fortfarande kvar en punkig agressivitet, och sångaren Jon King höll takten genom två låtar genom att mosa en mikrovågsung med ett basebollträ. Troligen var varken trummisen eller basisten födda när jag hörde Gang of Four första gången, och det var främst King och gitarristen Andy Gill som stod i rampljuset. Men ungdomarna verkade funka bra tillsammans med farbröderna, och man är väl så gammal som man känner sig.

I söndags hann jag med både de svängiga zigenargubbarna Fanfare Ciocarlia och Bob Hund. Det är kul med dessa musikaliska kontraster som man kan uppleva på Malmöfestivalen. Först ett rumänskt tjosankalas med en riktigt fläskig blåsorkester med fyra tubor i botten. Sedan cykla genom stan för att uppleva när Thomas Öberg lindar Stortorget runt sitt finger. Han skojar och flirtar, han studsar och tramsar, och så sjunger han på ärlig nordvästskånska till detta osannolika band med sin bakvänt rättvända musik. Bob Hund är en diamant i den svenska rockringen.

Så jag säger det igen. Heja heja heja Malmöfestivalen. Där finns något för var och en, inget för alla. Dansband och langos, teater och karuseller, punkrock och polsk korv (jättegod!). Låt festivalen leva för evigt. Skönt att den är slut.

5 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Gang of Four var nog bättre när Jiang Qing var med.
Men ärligt är jag lite lättad över att det inte var hela originalbandet jag missade när jag var tvungen att jobba denna kväll. Hade jag missat Hugo Burnham hade det varit tyngre.

Bengavoice sa...

På sätt och vis missade du ju även Hugo. Precis som jag.
Gamla Qing var alltid en hejare på tamburin. Det var inte för inte som hon kallades The Qing.

Jah Hollis sa...

Det underlättar att det var fler som missade honom. För mig i alla fall. Så ogin är jag.

Alla smutsiga detaljer sa...

Skönt att kunna vara till hjälp då för jag missade ju som ni vet alltihop :-( Av olika skäl har sommaren bestått av missade musikupplevelser när jag tänker på det. Eller, jag har ju faktiskt sett Promoe när jag "föräldravandrade" på Ung08 förra veckan, det var inge bra.

Jah Hollis sa...

Jag såg på din Twitter att "de som inte såg Billy Paul vet inte vad de missade". Det låter logiskt på något vis. :-)
¿Quiz mañana?