söndag 9 augusti 2009

Vad man måste veta innan man börjar tro

Den unge pappan med syskonvagnen stod och pratade med en av de hundratals scientologikrämare som i dagarna åter invaderat centrala Malmö. Precis när jag passerade hörde jag den rödklädda, alltså scientologen, säga: "Men så bra. Då kan det finnas tid att göra något åt det!"
Vad som kunde göras något åt fick jag inte reda på. Men jag har förstått att rödtröjornas taktik är att inbilla sina offer detta: Allt det i livet som inte är en dans på rosor är att betrakta som "problem", och sådana måste åtgärdas. Och detta kan bara göras med scientologernas dekokt av terapi, religion och indoktrinering.
Ett ögonblick tänkte jag gå fram till den unge pappan och säga att "jag hade inte lyssnat på henne om jag var du". Men det gjorde jag såklart inte.
Vilken rätt har jag att säga att scientologerna har fel? Var och en blir salig på sin tro, sägs det ju.
Jag har blivit sugen på ett portabelt vindkraftverk som jag först hittade i ETC:s nätbutik. Det är en väldigt cool pryl som man kan ställa ut i vinden, montera på cykeln eller till och med på armen när man går eller joggar. Fartvinden laddar ett batteri som man sedan använder för att i sin tur ladda mobilen, mp3-spelaren och sånt. Man kan också ladda batteriet med solceller eller via en vev. Visst är det fräsigt?
Så funderar jag på hur många laddningar från de två hålen i väggen jag måste slippa för att spara in de 1.100 kronor hela kittet kostar. Visst, jag sparar energi. Men hur mycket energi går åt till att tillverka de här prylarna, och till alla transporter i sammanhanget?
Det som återstår är ett statement (kan någon hjälpa mig med ett svenskt ord? Ställningstagande?). Jag markerar min åsikt, profilerar mig.
Jag vet inte om jag till slut köper prylen eller inte. Jag kanske önskar mig den i julklapp. Visst är det en utmärkt present?
Men jag önskar ännu mer att även pappan med barnvagnen tänker genom saken både en och två gånger innan han vänligt men bestämt tackar nej till hjälpen från scientologerna.

8 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Jag tror du har fattat ditt beslut - och är det itne en väldigt dyr klapp att önska sig. Det finns ju elbolag som också erbjuder delägarskap i ett stort vindkraftverk i avtalet - det kanske kan vara ett alternativ. Kolla på Storumanenergi.se.
I övrigt hoppas jag detsamma om den unga pappan och jag är inte säker på att alla blir saliga på sin religion. Faktiskt är jag säker på att en del blir osaliga när jag tänker efter.

Alla smutsiga detaljer sa...

Hoppsan, det ska så klart vara INTE och så ett frågetecken efter...

Bengavoice sa...

Aha. Nuu fattar jag!
Min erfarenhet är att ekonomiska faktorer spelar en avgörande roll i uppfyllandegraden av önskelistor. Om en särskild önskan ryms i budgeten, ja kanske till och med är avgörande för budgetens omfång, är utsikterna goda att just denna blir en klapp.
Mitt beslut är faktiskt inte fattat. Vad tycker du att jag bestämt mig för?

Alla smutsiga detaljer sa...

Hm, jag tycker nog att du bestämt dig för att inte köpa den :-) Visst är det en rolig gadget men dina resonemang om transporter och tillverkning etc övertygade i alla fall mig!
Nej, köp dig ett vindkraftverk du: http://www.storumanenergi.se/news.aspx?id=40&offset=0

Jah Hollis sa...

Jag tycker definitivt att allt i livet som inte är en dans på rosor är problem av något slag. Men det är inget scientologerna kan göra mycket åt. Och jag vill inte ha med dom att göra överhuvudtaget.
Men livet borde vara en ständig dans på rosor. För oss alla.
Fast man blev kanske trött i benen efter ett tag.

Bengavoice sa...

Hollis, man får i så fall hoppas att taggarna inte finns med. Eller att vi förses med varsitt par rejäla skor.

Alla, kanske har jag bestämt mig, kanske inte. Storumans kraftverk är väl ett i raden av kraftbolagens säljknep. Lockande och vällovligt, men ändå ett säljknep.

Alla smutsiga detaljer sa...

Tror du, ja - jag har inte läst det så noga för jag orkar egentligen inte välja. Valfrihet är överskattat - jag vill ha makt!

Bengavoice sa...

Rätt,Alla. Makt är rätten att välja även åt andra? Det passar mig utmärkt. Jag vill kunna välja att slippa välja.