söndag 30 november 2008

Triss, trapp, trull



Så får jag äntligen chansen att använda en av mina favoriter, eftersom den sista fototrissen i november har temat "Trappor". Det är ju faktiskt ett anagram på "rapport".
Nåja, den första bilden tog jag mot alla regler i jaktslottet Granitz på Rügen. Man skulle betala extra inträde för att få fotografera, vilket jag vägrade. Men kameran råkade bara gå av...
Inte långt från Jagdschloss Granitz ligger Prora, det gigantiska ofullbordade bygget som nazisterna påbörjade som en rekreationsanläggning för rättrogna ungdomar inom KDF, Kraft durch Freude. Den har sedan varit förläggning för sovjetiska soldater, och inhyser nu bland annat en rad museer. Därifrån kommer bild nummer 2.
Den tredje bilden tog jag i trappen här utanför dörren en sommardag för länge sedan.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar din trea här.. härligt somrigt foto på samma gång:-)
Ha de gott o trevlig adventstid.

Agneta sa...

Tre fina bilder med olika perspektiv. Min favorit blir den första bilden med fågeln som svävar högt där uppe.

Photos by Storm sa...

Jättefina bilder på temat. Jag var på Rugen i somras och blev väldigt imponerad av Prora. Missade jaktslottet och du gjorde helt rätt som tog min vinnarbild i smyg/Lis

Anonym sa...

Kittlande miljöer - jaktslottet är väl oemotståndligt i sin oregelbundna symmetri

Anonym sa...

Gillar din sista bild bäst, de ser så glada ut.

Anonym sa...

Den första! Absolut! Den är riktigt svindlande. Är det en riktig fågel som råkar passera däruppe, eller är den uppstoppad? Om den är riktig, så måste du haft en otrolig tur att den befann sig där just då!

Anonym sa...

din första bild får mig nästan att bli stum i anddäktig beundran...och med en hisnande känsla i magtrakten

Della sa...

Första bilden är så vacker. Jag fick titta länge för att se hur det egentligen funkar med den trappan.

Baronessan sa...

Ettan klart bäst i sammanhanget. (Svindel) men rarast var de gulliga tjejerna på trappen!

Pia sa...

Jaha du, smygfotot gillar jag mest!! Kanske för att du gjorde det man inte får!!Men det är så korkat med såna regler, eller hur?? Töserna på sista bilden är ju bara härligast! Må gott i adventstider!

Anonym sa...

Tack för titten och kommentaren.
Jepp färgerna är äkta.
Du hade då en samling godbitar till trappor du varav den i mitten lurade mitt öga ett tag.

Favoriten blir dock den första.

Ha en bra vecka.

/Zippo

Bengavoice sa...

Laila, fågeln är uppstoppade och hänger i taket. Om den råkat flyga genom huset just vid mitt vådaskott med kameran hade det såklart varit extra spektakulärt.
Den som vill besöka Jagdschloss Granitz gör det lämpligen genom att ta ångtåget Der Rasender Roland, som går mellan Göhren och Putbus.

Ninni sa...

Vilken tur att du fångade trapphuset i jaktslottet på bild annars hade jag ju inte fått se hur vackert det är! Fantastisk bild! Men jag gillar även nummer två och tre!
Må så gott!

Anonym sa...

Vilket härligt och läckert mönster, kan inte sluta titta. Att du också fotade trots förbud, det gillar jag.

Har försökt det någon gång men blivit stoppad av en nära som är ganska lydig.

Den är så bra att jag inte riktigt kan ta till mig de övriga två trots att det är bra bilder. Inte som andra kvinnor ser jag :) tar hellre till mig ett läckert mönster och fotot än några ljuvliga töser.

/Avsändare Margareta G

Anonym sa...

Tre fina bilder! Min favorit blir den första, dels för att den var väldigt vacker och dels för att jag fick fundera på om den var tagen uppe el nereifrån. Men jag kom fram till att den var tagen nereifrån! =) Hoppas att du hade en mysig första advent! =) /maria_6909

Synnøve. sa...

Hej på dig.
Så du är en smygfotare du med.
Har med kameran överallt. Knäpper och knäpper. Gubben blir galen på mig.
Undrar vad som hänt om de tagit dig på fersken med kameran?

Gillar nog ettan och trean bäst.
Må inrömme att jag har svårt att se vad det ska vara på nummer två.
Ha nu en fin dag.
Kram Synne.

Anonym sa...

Bild ett blev en riktig favorit! Superläckert foto! Hoppas att du har haft en bra helg!

Klarabella sa...

Ajabaja..

Unknown sa...

Morrn

Den tyska trappan är jätte-flott. En klar etta för mej.
Får inget "grepp" på "KdF"
anläggningen, men bilden var bra.
Ha de bra
Hasse

Anonym sa...

Nu är jag på försenad trapprunda. Fina bilder verkligen. Instämmer i att det var tur att du råkade ta första bilden. Den skulle ha suttit inramad på väggen ifall jag råkat smälla av den :-)

Jah Hollis sa...

Fina bilder alla tre, BV. Snyggt perspektiv i de två första. Och så blir det att betala modellarvode till avkomman igen :-)