lördag 15 november 2008

Äntligen nån som vårdar de blå skallarna

Nu har tydligen mitt budskap nått ända fram till Malmö FF:s vd Pelle Svensson. Klubben anställer – i alla fall på deltid – en idrottspsykolog som kan tala med spelare och ledare, individuellt och i grupp.

Jag har fått ganska mycket mothugg av kamrater när jag hävdat att Malmö FF behöver en psyktränare. Min tolkning av motargumenten är ungefär "riktiga män behöver inte psykologer". Tidigare räknade jag Pelle Svensson till det grabbiga gänget med ett gammalmodigt synsätt på hur man leder en idrottsverksamhet, det ska erkännas. Nu kan jag bara säga en sak: Förlåt.

En samling högt kvalificerade spelare som presterar långt under sin gemensamma förmåga. Det har de senaste åren blivit ett kännetecken för Malmö FF:s allsvenska fotbollslag. Dyra nyförvärv av nästintill internationell klass förvandlas till osäkra och ängsliga fegspelare i samma stund som de drar på sig den himmelsblå tröjan.

Jag är övertygad om att samtal med en tränad terapeut kan lösa många knutar i förtroendet till sig själv och sina medspelare. Sedan tror jag att fler än spelarna behöver reda ut sina relationer i föreningen. Relationen mellan tränaren och sportchefen ska kanske redas ut, och vilken påverkan ordförandens ibland överdrivna intresse och åsikter om detaljer påverkar vilka beslut ledare på olika nivåer tar.

5 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Ingen som funderat över att anlita Bob Lindeman?

Bengavoice sa...

De har ännu inte berättat vem som får jobbet. Kanske blir det Lisas Massageinstitut?

Alla smutsiga detaljer sa...

När jag kommenterade igår tänkte jag inte på denna sortens blå men nu känner jag mig ännu säkrare :-)

Bengavoice sa...

Alla, vem vet, en hjärnskrynklare kanske kan göra nytta även i andra lag som presterar under sin förmåga. Som gulsv... förlåt grönvita.
Men bandy, där går nog gränsen...

Alla smutsiga detaljer sa...

Öppna dina sinnen!