måndag 31 mars 2008

Glad att bli upplyst av radioaktivitet


"Kung för en natt" heter arrangemanget som hade premiär på Inkonst i Malmö i går, lördag. Det var radiofest med eterextremer som P1:s Filosofiska rummet och Malmö Radiohus unga succésatsning Din gata.

Jag blev väl inte helt smärtfritt påmind om att jag mer tillhör målgruppen för det förra programmet än den senare kanalen. Efter en ganska lugn och väldigt spännande inledning med inspelning av ett Filosofiskt rum, ett briljant framträdande av Emil Jensen och en klämmig stund med Majken Tajken sjönk medelåldern på publiken långt under den medelålder jag befinner mig i, och jag valde att låta ungdomarna festa i fred.

Innan jag blev för gammal hann jag i alla fall med att träffa några vänner som jag alltför sällan pratar med (och några som jag träffar precis lagom ofta). Jensen hade jag hört talas om, Majken var för mig okända, men båda var bekantskaper som gav mersmak.

I den filosofiska diskussionen om musik som inledde kvällen deltog bland andra nämnde Emil och fritänkaren Ladislaus Horatius, som talade om "musica humana", ungefär "musiken i allting". Han verkade visserligen ibland vara i otakt med den övriga samtalsensemblen, men jag kan inte låta bli att gilla en snubbe som kan såga zebralagen – alltså att bilar ska stanna för gående vid övergångsställen – för att den förstör musiken i gatubilden.

3 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Jag har lyssnat på Din gata lite ibland när jag kört hem från jobbet, men det är definitivt inte min bag, eller Min gata kanske man ska säga.
Det är musik av ett ganska enahanda urval och så blir man stup i kvarten påmind om att man "lyssnar på Din gata" och frekvensen de sänder på.
Lite småtjatigt efter ett tag, men det ska väl påminna lite om reklamradions eviga upprepande.
Nä, då dönar jag hellre på en platta med Studio One Roots.
Jah mon!

Anonym sa...

Otakt -- eller kanske "a different drummer".

Bengavoice sa...

Javisst, Ladislaus, så kan man också uttrycka det. Kanske var det den övriga panelen som var i otakt med dig.